Wyszukaj:
MCK SOKÓŁ TV
XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER | |
1832 |
IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun | |
2045 |
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja | |
1843 |
9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ... | |
1978 |
IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ... | |
2172 |
W dniach 22-24 czerwca br. w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu odbył się finał 41. edycji Małopolskiego Festiwalu Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY. W koncercie zaprezentowały się najlepsze orkiestry i big bandy województwa małopolskiego, wyłonione w drodze eliminacji powiatowych, organizowanych na przełomie maja i czerwca w ośmiu miejscowościach Małopolski. Zapraszamy do zapoznania się z protokołem.
Historia „Echa Trombity" wiąże się z reformą administracyjną z tzw. czasów Gierka, kiedy młode województwo nowosądeckie, bez wątpienia najbardziej bogate i dynamiczne kulturowo w kraju, chciało tę wielobarwność amatorskiego ruchu artystycznego wzmocnić, upowszechnić, rozwinąć W młodym wówczas Wojewódzkim Ośrodku Kultury powstało wiele pomysłów i inicjatyw, których celem było zdynamizowanie i uporządkowanie zjawisk kultury w poszczególnych dziedzinach twórczości. Między innymi szczególną i powszechną uwagę zwrócono na orkiestry dęte, których tradycja sięgała połowy XIX wieku.
Pierwszy Wojewódzki Przegląd Orkiestr Dętych nowosądecki WOK zorganizował w 1976 roku. Praktycznie od tej pory nie zmieniały się cele orkiestrowych dorocznych spotkań. Zawsze chodziło przede wszystkim o nobilitację i dowartościowanie całego ruchu, podnoszenie poziomu artystycznego, pomoc w poszerzaniu repertuaru i zakupach nowych instrumentów oraz stworzeniu warunków do integracji i inspiracji twórczej orkiestr dętych.
Historia amatorskich orkiestr dętych zaczyna się w połowie XIX wieku i ma związek z rodzącym się wówczas ruchem ludowym. Wprawdzie wśród najstarszych orkiestr występujących w „Echu Trombity"1 jest „Kapela" z Szalowej, która powstała w połowie XVIII wieku, ale to wyjątek potwierdzający regułę. Tę orkiestrę zakładali właściciele Szalowej, Skrzyńscy, a grali w niej sprowadzeni do Szalowej osadnicy. I nie była to na początku orkiestra dęta. Dopiero przeprowadzona przez Belga Ch.Saxa reforma projektująca nowy skład orkiestry dętej, pozwoliła na tworzenie kapel o podobnym zadęciu, artykulacji i apliktaturze. Najważniejszym walorem tego typu muzykowania była jego... masowość.