Fot. PG
*****
Artyści: Adel Abidin, Anca Benera & Arnold Estefán, Mihaela Drăgan (z udziałem Eleny Albu), Monika Drożyńska, Aslan Gaisumov, Agnieszka Kalinowska, Yuri Leiderman, Nicoleta Moise & Olalla Castro, Ferhat Özgür, Dorota Podlaska, Maya Sumbadze, Alicja Żebrowska & Jacek Lichoń
Kuratorki: Anna Smolak, Raluca Voinea
Aranżacja wystawy: Mikołaj Małek
Oprawa wizualna: Eduard Constantin
Koordynacja: Monika Smyła, Małgorzata Miśkowiec
Program edukacyjny: Joanna Furtas, Katarzyna Kożuch
Szyld powitania zardzewiały i opuszczony, powiewa w tych dniach niezauważalnie na wszystkich europejskich granicach. Bramy otwierają się sporadycznie, przepuszczając gwieździste światło przez otwory po kulach. Niektórzy mają na tyle szczęścia by przedostać się na drugą stronę, przynajmniej do następnego ogrodzenia. Dawno zniknęły kwiaty, młode dziewczyny, młodzi mężczyźni, żołnierze. Cmentarze otwierają swoje podwoje i ofiary masowych zbrodni powstają by się spotkać, podczas gdy bieguny Ziemi zamieniają się miejscami, a nowe Elizjum tworzy się na południu. Trzech żołnierzy zapala swoje papierosy od tej samej zapałki, trzeci zostanie zabity. Nadchodzi czas, kiedy każdy potrzebuje schronienia. W tymczasowych azylach obcy i wykluczeni z nikłą nadzieją wymieniają się opowieściami i posiłkami. Dziewczyny i chłopcy wciąż pobierają się w zgodzie z obyczajami, lecz czasem wbrew swojej woli. Tradycja i emancypacja, przynależność i pragnienia, przeznaczenie i bunt, żałoba i radość codziennie zderzają się w życiu i w dobiegających nas wiadomościach – niezmiennie od stu lat i może przez dwieście kolejnych.
Witajcie w Austerii – kryjówce – odległym, niepozornym miejscu, gdzie podczas jednego nocnego postoju tak wiele może się zdarzyć: mogą zacząć się rewolucje, wojny przetoczyć, ludzie mogą się zakochać lub pozabijać; czułość, empatia i obojętność mieszają się ze sobą w powietrzu tranzytowej przestrzeni na marginesie świata, gdzie geografie stają się odległe a historie ożywają.
Karczma jest takim właśnie przyczółkiem, w którym historia, narodowe i etniczne tożsamości zostały zmitologizowane; jest pradawnym nie-miejscem i popularnym toposem zakotwiczonym na przecięciu dróg, który przetrwał do dziś dzięki wymianie energii i ustnym opowieściom. Austeria nie jest jednak rekonstrukcją tradycyjnej wschodnioeuropejskiej karczmy, ani wyłącznym nawiązaniem do filmu Jerzego Kawalerowicza z 1982 roku. Austeria wyrasta z geograficznych i historycznych uwarunkowań Nowego Sącza, niegdyś wielokulturowego galicyjskiego miasta na przecięciu się mocarstw, a także z współczesnego rozumienia instytucji sztuki jako miejsca schronienia, upamiętniania i płaszczyzny relacji.
Austeria – wystawa – jest zaproszeniem do wspólnego świętowania, pomimo ponurej teraźniejszości i niewygodnej historii – zatrzymanych chwil, przypadkowych spotkań, ulotnych rozmów, lokalnych obyczajów, zapomnianych piosenek i przepowiedzianej przyszłości.
Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie performance Doroty Podlaskiej "Seta galareta", a także kuratorskie wróżby z fusów i karaoke dla wytrwałych.
Program towarzyszący wystawie:
Czwartek, 8 października, godz. 17.00, Dorota Podlaska, "Seta galareta", warsztaty kulinarne
- sala edukacyjna BWA SOKÓŁ
Sobota, 10 października, godz. 17.00, Mihaela Dragan, "Del Duma" (z udziałem: Eleny Albu), performance
- kawiarnia Klub Sztuki
Sobota, 24 października 2015, godz. 11.00, Marta Jagniewska, "Dramaty kuchenne", warsztaty rodzinne
- sala edukacyjna BWA SOKÓŁ
Sobota, 31 października, godz. 18.00 - "Austeria" (1982), reż. J. Kawalerowicz, projekcja filmu
- sala multimedialna BWA SOKÓŁ
Wtorek, środa, czwartek, 3, 4, 5 listopada 2015, Grupa Studnia O, Warsztaty z opowiadaczem
- sala edukacyjna Galerii BWA SOKÓŁ
Informacje o wystawie: Monika Smyła: m.smyla@mcksokol.pl
Informacje o programie towarzyszącym (i zapisy): Katarzyna Kożuch: k.kożuch@mcksokol.pl, Joanna Furtas tel. 604 821 782
Anca Benera & Arnold Estefán, Nie ma schronu przed burzą (kadr z filmu), 2015, HD wideo, 5:45