PROGRAM:
27.10.2017 (piątek)
sala edukacyjna, Galeria BWA
godz. 18.00 - 20.00
Virtual Reality – przyszłość rozrywki i usług
Prowadzenie: Jakub Bartoszek
Innowacyjna technologia Virtual Reality, która opiera się na multimedialnym kreowaniu sztucznej rzeczywistości, komputerowej wersji przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń. Dzięki rozwojowi telefonów komórkowych, VR zaczyna być dostępny dla indywidualnych użytkowników, a upowszechnianiu sprzyja coraz bardziej przystępna cena i większa ilość materiałów tworzonych w tej technice, t.j. gry, czy filmy. VR coraz szerzej wchodzi także w obszar usług, edukacji, zdrowia. Jak produkty do Virtual Reality i Augmented Reality są projektowane? Jaki zespół przy nich pracuje, jak wpływają na ludzką percepcję? Wykład połączony z prezentacją sprzętu Samung Gear VR.
28.10.2017 (sobota)
sala edukacyjna, Galeria BWA
godz. 11.00 - 13.00
Wearable devices – urządzenia, które nosimy na sobie
Prowadzenie: dr Piotr Bigaj
Ubrania wzbogacone o technologię oraz urządzenia, które nosimy na sobie, stają się coraz modniejszym uzupełnieniem naszego wyglądu. Poza funkcjami estetycznymi pełnią przede wszystkim jednak role praktyczne, m.in.: zbierają dane o stanie naszego zdrowia, jakości snu, spalaniu tkanki tłuszczowej. Być może niedługo będą nie tylko dodatkiem do naszego życia, a obowiązkiem – dane przez nie zbierane mogą stać się obligatoryjne do korzystania ze służby zdrowia czy ubezpieczenia. Jak wyglądają takie urządzenia obecnie, a jak mogą wyglądać w przyszłości, jak będzie wyglądała ludzka sylwetka otoczona nie tylko ubraniem, ale wyposażona w stałe elementy technologii?
godz. 13.00 - 14.00
Prezentacja efektów warsztatów z firmą NEWAG
Prezentacja będzie podsumowaniem trzydniowych warsztatów z firmą Newag S.A. – producentem taboru kolejowego, które zapoczątkowały projekt „Wzory przyszłości”. W warsztatach uczestniczyli studenci Wydziału Wzornictwa Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Poznanie zadań związanych z projektowaniem pociągów, organizacji pracy w fabryce, potrzeba dostosowania się w procesie projektowania do technicznych norm i regulacji prawnych to unikalna wiedza, którą w praktyce mieli okazje poznać studenci.
godz. 14.00 - 15.30
Innowacyjne technologie na wybiegu - odzież i materiały przyszłości
Prowadzenie: dr Marzanna Lesiakowska – Jabłońska
Wraz ze zmianą społeczną, technologiczną i kulturową, której jesteśmy świadkami, modyfikacji uległy potrzeby i sposoby użytkowania obiektów najbliższych człowiekowi w sposób dosłowny – tekstyliów w naszym otoczeniu, odzieży i materiałów, z których jest wykonana. Obecnie możliwe jest tworzenie nie tylko ładnych i modnych ubrań oraz materiałów dekoracyjnych, ale jednocześnie projektowanie ich w taki sposób, że zyskują nowe właściwości funkcjonalne, czy wręcz przejmują zadania przypisane dotychczas innym przedmiotom. Dostępna technologia pozwala już nie tylko na inny sposób projektowania, wykonania i dystrybucji tekstyliów i odzieży, ale nadaje materiałom włókienniczym i ubiorom charakter tekstroniczny czy wzbogaca je, poprzez zaawansowaną inżynierię, o wyjątkowe właściwości o znaczeniu estetycznym i/lub użytkowym. Jak pogodzić technologię z dobrym wzornictwem w projektowaniu materiałów tekstylnych i obiektów z nich wykonanych (w tym szczególnie odzieży)? Czy ubrania i materiały przyszłości pogodzą modę z użytecznością?"
godz. 15.30 - 16.30 przerwa
godz. 16.30 - 18.00
Drukowanie przestrzenne – wokół drukarek 3D
Prowadzenie: Błażej Podkówka
W ostatnich latach nastąpił niebywały rozwój nowej technologii drukowania przestrzennego. Dzięki rozwojowi technicznemu drukarek 3D rozpoczęto wykorzystywać je w zróżnicowany sposób, nie tylko do tworzenia prototypów, ale także do wytwarzania materiałów medycznych, komponentów większych urządzeń, form do dalszej produkcji. Coraz bardziej realne staje się twierdzenie o upowszechnieniu w najbliższej przyszłości drukarek 3D do użytku domowego. Jak wyglądają drukarki 3D, jak i z czego drukują, do czego mogą służyć i jak domowy użytek takich drukarek może wpłynąć na cykl sprzedaży i dystrybucji przedmiotów, jak może też zmienić się rola projektanta?
godz. 18.00 - 19.30
Naukowe dowody na istnienie sztuki współczesnej
Prowadzenie: Stach Szabłowski
Czy istnieją naukowe dowody na istnienie sztuki? Jak nowe technologie wpływają na zmiany w sztuce – i dlaczego duża część produkcji artystycznej w XXI wieku mogłaby powstać w wieku XIX? Jak działa sztuka jako instrument produkcji wiedzy? Jak działa nauka jako maszyna do produkcji piękna? Podczas spotkania odpowiedzi na te pytania poszukamy w praktykach wybranych współczesnych artystów, którzy nadają swojej sztuce naukową postać i/lub szukają sposobów tworzenia artystycznych reprezentacji dyskursów naukowych.
godz. 20.00
Projekcja filmu: PHOTON, reż. Norman Leto
Prelekcja: Karol Szafraniec
sala im. Zofii Rysiówny MCK SOKÓŁ
Film „Photon” Normana Leto, artysty działającego na pograniczu sztuki i nauki, jest swoistym podsumowaniem ludzkiej wiedzy na temat życia i ewolucji. Wizualizuje to, co wiemy dziś na temat procesu tworzenia się materii. Nie jest to jednak film przyrodniczy ani naukowy, ale oryginalna, ciekawa w odbiorze forma fabularyzowanego przedstawienia teorii naukowych dotyczących funkcjonowania wszechświata. Film prognozuje w przyszłości zaskakujące rozwiązania architektoniczne oraz samo replikujące się maszyny, a także łączenie człowieka z technologią.
Film został nagrodzony na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na 17. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty.
29.10.2017 (niedziela)
sala edukacyjna, Galeria BWA
godz. 11.00 - 12.30
Warsztaty dla dzieci „PRZETWÓRNIA”
Prowadzenie: Monika Smyła
Przedział wiekowy uczestników: 7-14 lat
Zapisy: Aleksandra Anzel
e-mail: a.anzel@mcksokol.pl, Tel.: 18 534 06 64
Domy, ubrania, telefony, zabawki, książki, kubki, samochody i wszystkie inny przedmioty zostały kiedyś zaprojektowane. Jednak droga od pomysłu do produktu nie jest łatwa i trzeba wziąć pod uwagę nie tylko funkcje przedmiotów, ale i ich estetykę. Celem warsztatów dla dzieci PRZETWÓRNIA jest zwrócenie uwagi na rolę designu w naszym życiu. Podczas zajęć uczestnicy staną się projektantami, którzy będą mieli za zadanie stworzyć i przygotować przedmioty jeszcze nieistniejące, które mogą być potrzebne w przyszłości.
godz. 12.30 - 14.00
Projektowanie doświadczenia użytkownika UX DESIGN
Prowadzenie: Wojciech Kuśmierek
Projektowanie user experience (ang. user experience design) to projektowanie produktów interaktywnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Produkt powinien: prezentować się w sposób atrakcyjny dla użytkownika, być funkcjonalny, ergonomiczny, użyteczny, korzystanie z niego powinno sprawiać przyjemność i dawać satysfakcję. Projektowanie doświadczeń użytkownika z powodzeniem stosowane może być nie tylko w odniesieniu do oprogramowania, ale również do całościowej obsługi klienta w marketingu. Jest to termin bardzo często używany, zwłaszcza przez duże korporacje, jak jednak wygląda w praktyce?
Dofinansowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego