MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1833Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2047Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1844Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1980Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2174Zobacz więcej ...

Muzyczne wyjście z siódmego Labiryntu Historii

Muzyczne wyjście z siódmego Labiryntu Historii

Koncertem Zespołu Muzyki Dawnej Camerata Cracovia zakończyła  się siódma edycja programu edukacyjno-historycznego Labirynt Historii. W czwartkowy wieczór w sali im. Romana Sichrawy MCK SOKÓŁ usłyszeliśmy stare pieśni rosyjskie i polskie z XVI, XVII i XVIII wieku.

Zespół Camerata Cracovia wystąpił w składzie: Marta Trybulec – sopran, Anna Krawczyk – sopran, Marek Skrukwa – gamba, Ireneusz Trybulec – lutnia, przygotowanie i prowadzenie programu oraz Dmytro Hubjak– bandura, bas (Ukraina). Grupa kilka lat temu gościła już w Nowym Sączu. Znakomicie zaprezentowała się w ratuszu w ramach Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej. Podobnie było i tym razem. Licznie zgromadzeni widzowie brawami nagradzali każdy utwór, począwszy od tradycyjnej pieśni „Przez pole szyrokeje” (muzyka tradycyjna, XVI w.) po psalmy z tekstami Jana Kochanowskiego. Ireneusz Trybulec ciekawie zapowiadał kolejne fragmenty wieczoru, przybliżając poszczególne dzieła. Powiedział m.in., że w rosyjskich zbiorach znalazł ok. dwustu kant (pieśni) polskich, zapisanych cyrylicą. Jest to nieznane źródło literackie i muzyczne, dzięki któremu możemy poszerzyć zasób zachowanych zabytków naszej kultury staropolskiej. Rozpowszechnienie się w Rosji polskiego repertuaru pieśniowego świadczy o mocnych kontaktach kulturalnych i muzycznych między Polską oraz Rusią w XVII i na początku XVIII wieku.

****

Tegoroczny Labirynt Historyczny, zorganizowany tradycyjnie przez dr Marię Molendę i Fundację Nomina Rosae Ogród Kultury Dawnej, przy współpracy Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ i Muzeum Okręgowego, uzyskał wsparcie sądeckiego Urzędu Miasta,  Muzeum Historii Polski oraz sponsorów (firma Erbet, Gabinet Psychologiczny mgr Iwona Ciesielka, Biuro Projektów Konsprojekt). Program był bardzo udany. Cieszy świetna frekwencja sądeczan, młodzieży i dorosłych. VII edycja poświęcona była czasom konfliktu polsko-rosyjskiego na początku XVII wieku, słynnej (dla niektórych – osławionej) wyprawie na Moskwę w roku 1612 i jej skutkom dla obu narodów i państw.
Przedsięwzięcie rozpoczęło się w Domu Gotyckim od wystawy pt. „Czas konfliktów – Rzeczypospolita i Moskwa na przełomie XVI i XVII w”. (eksponaty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, Państwowych Zbiorów Sztuki Zamku Królewskiego na Wawelu). Dr Beata Biedrońska-Słotowej i dr Maria Molendy wygłosiły prelekcję pt. „Polska i rosyjska moda w czasach dymitriad”.
Później Labirynt „powędrował” do MCK SOKÓŁ. Sporym zainteresowaniem cieszyła się debata pt. „Dymitriady” i Smuta w ocenach Rosjan i Polaków: interwencja z zewnątrz czy magnacka awantura?” Na ten temat dyskutowali: dr. hab. Dmitrij Karnauchow (Rosja - Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Nowosybirsku, Katedra Historii Powszechnej, Historiografii i Źródłoznawstwa) oraz dr Mariusz Drozdowski (Polska – Instytut Historii Uniwersytetu w Białymstoku, Zakład Historii Nowożytnej XVI-XVII w.). Spotkanie prowadził dr Wojciech Walczak (Instytut Historii Uniwersytetu w Białymstoku, Katedra Historii Europy Środkowo-Wschodniej).

 

 

Ciekawe były też warsztaty pt. „Język rosyjski wczoraj i dziś” przygotowane przez dr Monikę Madej-Cetnarowską oraz studentów Instytutu Języków Obcych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu. Dodatkową atrakcje stanowił koncert Jurija Beychuka, który śpiewał rosyjskie ballady.
Z uwagą uczestnicy konferencji wysłuchali wykładu dr Aleksandry Krakowiak (Kraków) pt. „Okres Wielkiej Smuty w literaturze rosyjskiej początku XIX wieku: „Iwan Susanin” Konrada Rylejewa i „Boris Godunow” Aleksandra Puszkina”. Zajęcia aktorskie i tatralne poświęcone
„Funkcji monologu w teatrze – w oparciu o utwory Aleksandra Puszkina” poprowadził Jan Korwin Kochanowski (aktor, dyrektor Szkoły Aktorskiej SPOT w Krakowie).
Finałowym „wyjściem” z Labiryntu Historii był wspomniany już koncert zespołu Camerata Cracovia pt. „Kanty rosyjskie i polskie”.

 

Fot. WŻ, PG


Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.