Za nami spektakle:
Fot.: Matthias Baus |
24 października (piątek) 2014 // 19.00
TRUBADUR // Giuseppe Verdi
Berlin Staatsoper
Retransmisja: 2h 40 min.
Libretto: Salvatore Cammarano wg Antonia Garcíi Gutiérreza
Dyrygent: Daniel Barenboim
Reżyseria i scenografia: Philipp Stölzl
Chórmistrz: Martin Wright
Chór i Orkiestra Berlin Staatsoper
Występują:
Hrabia di Luna: Plácido Domingo
Leonora: Anna Netrebko
Manrico: Gaston Rivero
Azucena: Marina Prudenskaja
Ferrando: Adrian Sâmpetrean
Ines: Anna Lapkovskaja
Ruiz: Florian Hoffmann
Trubadur to znakomite przedstawienie zrealizowane w berlińskiej Staatsoper, z udziałem największych gwiazd scen operowych: Anną Netrebko i Plácido Domingo w głównych rolach oraz w imponującej reżyserii Daniela Barenboima. Autentyczne wydarzenia, które miały miejsce w XV-wiecznej Hiszpanii, targanej wojną domową, stanowią tło historii dwóch braci, rozdzielonych przez los, przez co nieświadomych własnego pokrewieństwa, którzy w porywie miłości do jednej kobiety, stają przeciwko sobie.
Anna Netrebko kreuje przekonujący portret dumnej arystokratki – Leonory, a u jej boku, wyjątkowa Marina Prudenskaja, jako mściwa cygańska Azucena, która wykonuje w swojej partii "każdy odcień czułości i bezwzględności" (Frankfurter Allgemeine Zeitung).
Fot.: Wiener Staatsballett, Michael Poehn |
7 grudnia (niedziela) 2014 // 17.00
DZIADEK DO ORZECHÓW // Piotr Czajkowski
Wiener Staatsoper
Retransmisja: 2h 20 min.
Libretto: Marius Petipa wg baśni E.T.A Hoffmanna
Dyrygent: Paul Connelly
Choreografia: Rudolf Nuriejew
Reżyseria video: Michael Beyer
Występują:
Klara: Liudmila Konovalova
Drosselmeyer / Książę: Vladimir Shishov
Luisa: Emilia Baranowicz
Fryderyk: Davide Dato
Matka: Franziska Wallner-Hollinek
Ojciec: Gabor Oberegger
Babcia: Eva Polacek
Dziadek: Christoph Wenzel
Król myszy: Attila Bakó, Martin Winter
Dziadek do orzechów (mały): Trevor Hayden
Śnieżynki: Alena Klochkova, Prisca Zeisel
Dziadek do orzechów to jeden z najpopularniejszych baletów klasycznych i jednocześnie magiczna podróż do krainy marzeń. Opowieść o małej dziewczynce Klarze, która za sprawą gwiazdkowego prezentu - dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę słodyczy, gdzie wszystko jest możliwe i wszystko cudownie i słodko pachnie. To bajkowe widowisko, które zachwyca za sprawą wyjątkowych kostiumów i dekoracji oraz zadziwiających efektów scenicznych.
Baśń o Dziadku do Orzechów i Królu Myszy napisał w 1816 r. niemiecki pisarz E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa (ojca) była inspiracją do skomponowania baletu przez Piotra Czajkowskiego.
SPEKTAKL POLECANY SZCZEGÓLNIE DZIECIOM I RODZICOM.
Fot.: Kurt Pinter |
20 grudnia (sobota) 2014 // 19.00
RIGOLETTO // Giuseppe Verdi
Wiener Staatsoper
Transmisja: 3h 30 min.
Libretto: Francesco Maria Piave wg Victora Hugo
Dyrygent: Franz Welser-Möst
Reżyseria: Pierre Audi
Scenografia: Christof Hetzer
Reżyseria światła: Bernd Purkrabek
Chór i Orkiestra Wiener Staatsoper
Występują:
Rigoletto: Simon Keenlyside
Książę Mantui: Piotr Beczała
Gilda: Erin Morley
Magdalena: Elena Maximova
Rigoletto to intensywny dramat namiętności, oszustwa, ojcowskiej miłości, zemsty i morderstwa. To tragedia społecznej niesprawiedliwości i nierówności, w której kompozytor umieszcza charakterystycznie zarysowane postaci: pięknego i młodego Księcia, uwodzącego wszystkie kobiety – w tej roli znakomity polski tenor Piotr Beczała, garbatego błazna Rigoletta – typową verdiowską postać, która oscyluje między miłością do córki a pogardą dla szlachty, zawistną i przebiegłą grupę dworzan oraz niewinną, bezinteresownie kochającą oraz gotową w imię miłości poświęcić swoje życie - Gildę.
Fot.: Andrea Kremper |
5 stycznia (poniedziałek) 2015 // 19.00
NAPÓJ MIŁOSNY // Gaetano Donizetti
Festspielhaus Baden-Baden, Niemcy
Retransmisja: 2h 30 min.
Libretto: Felice Romani
Dyrygent: Pablo Heras-Casado
Reżyseria: Rolando Villazón
Scenografia: Johannes Leiacker
Kostiumy: Thibault Vancraenenbroeck
Chór i Orkiestra Balthasar-Neumann
Występują:
Nemorino: Rolando Villazón
Adina: Miah Persson
Dulcamara: Ildebrando D’Arcangelo
Belcore: Roman Trekel
Giannetta: Regula Mühlemann
Napój miłosny to opera komiczna o miłości i magii. Została napisana w zaledwie sześć tygodni i pozostaje jedną z najczęściej wykonywanych oper kompozytora.
W fabule został wykorzystany motyw napoju, którego magiczna moc ma pomóc nieszczęśliwie zakochanemu Nemorino w zdobyciu serca nieczułej wybranki.
Rolando Villazón, będący równocześnie odtwórcą głównej roli i reżyserem, umieszcza historię Donizettiego w dość nietypowej scenerii, czyli na Dzikim Zachodzie, gdzie tajemnicze mikstury i szemrani szamani oferują rozwiązania wszystkich problemów życiowych.
Każde spotkanie poprzedzone było wprowadzeniem do spektaklu. Przedstawienia prezentowane były w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.