19 listopada (czwartek) 2015
CZARODZIEJSKI FLET // Wolfgang Amadeusz Mozart
Bregenzer Festspiele, Austria
Retransmisja: 2h 50’
Libretto: Emanuel Schikaneder
Dyrygent: Patrick Summers
Reżyseria: David Pountney
Występują:
Sarastro Alfred Reiter
Tamino Norman Reinhardt
Królowa Nocy Ana Durlovski
Pamina Bernarda Bobro
Papageno Daniel Schmutzhard
Papagena Dénise Beck
Wiedeńska Orkiestra Symfoniczna
Nieśmiertelne arcydzieło, najsłynniejsza opera w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem.
Przygody szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie zabawnego ptasznika Papagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości i dobra, reprezentowanego przez arcykapłana Sarastro. To dzięki niemu odnajdą swoje pełne człowieczeństwo, a także miłość, która połączy księcia z Paminą, a jego towarzysza z Papageną.
Niesamowite widowisko, zaskakuje plenerową realizacją i rozmachem wizualnym: trzy gigantyczne rzeźby smoków plujących ogniem, wielki kostium Królowej Nocy, sterowane przez lalkarzy trzy mityczne stwory towarzyszące trzem damom, tuzin akrobatów i kaskaderów - oszałamiający przepych i kunszt wykonania.
15 października 2015
LUKRECJA BORGIA // Gaetano Donizetti
San Francisco Opera, USA
Retransmisja: 2h 40’
Libretto: Felice Romani
Dyrygent: Riccardo Frizza
Reżyseria: John Pascoe
Występują:
Lukrecja Borgia Renée Fleming
Maffio Orsini Elizabeth DeShong
Gennaro Michael Fabiano
Don Alfonso Vitalij Kowaljow
Rustighello Daniel Montenegro
Jeppo Liverotto Christopher Jackson
Oloferno Vitellozzo Brian Jagde
Don Apostolo Gazella Austin Kness
Astolfo Ryan Kuster
Ascanio Petrucci Ao Li
Gubetta Igor Vieira
Lukrecja Borgia uważana jest przez historyków za „kamień milowy” na drodze rozwoju włoskiej opery. Oparta na tle dramatu Wiktora Hugo pod tym samym tytułem, jest ogniwem pośrednim pomiędzy stylem operowym Rossiniego i Verdiego, nazwanym bel canto, w którym odnajdujemy nie tylko pięknie prowadzone linie melodii i efektowne wokalne popisy, ale także rozpiętość i siłę dramatycznej ekspresji.
Złowieszczy mit rodziny Borgiów przetrwał stulecia, a historycy i artyści nadal nie są zgodni w jego ocenie. Kim była Lukrecja? Marionetką, zawierającą kolejne polityczne mariaże aranżowane przez jej ojca i brata? Zepsutą kazirodczymi stosunkami modliszką przynoszącą zgubę swoim mężom i kochankom? A może mecenasem sztuk i wrażliwą opiekunką artystów?
15 września 2015
WESELE FIGARA // Wolfgang Amadeusz Mozart
Zürich Opera House, Szwajcaria
Retransmisja: 3h 30’
Libretto: Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Pierre'a Augustina Beaumarchais'go
Dyrygent: Franz Welser-Möst
Reżyseria: Sven-Eric Bechtolf
Występują:
Hrabia Almaviva Michael Volle
Hrabina Malin Hartelius
Zuzanna Martina Janková
Figaro Erwin Schrott
Cherubin Judith Schmid
Marcelina Irène Friedli
Bartolo Carlos Chausson
Don Basilio Martin Zysset
Don Curzio Andreas Winkler
Antonio Giuseppe Scorsin
Barbarina Eva Liebau
Orkiestra i Chór Zürich Opera House
Wesele Figara to dalszy ciąg perypetii andaluzyjskiego szlachcica Almavivy i jego sługi, znanych już z komedii Cyrulik sewilski. Sympatyczny hrabia przeistoczył się tym razem w cynicznego uwodziciela, a przedstawiciel stanu mieszczańskiego zatriumfował nad arystokratą, co na owe czasy było bardzo śmiałą satyrą polityczno-społeczną. Zakaz wykonań tej sztuki we Francji wzbudził żywe zainteresowanie publiczności i zrozumiały niepokój cesarza Józefa II, od którego zależała zgoda na prezentację opery w Wiedniu, jednak urok dzieła skłonił go do wydania zezwolenia na jej wystawienie. Tym sposobem, tak się przewrotnie złożyło, że jedna z najwspanialszych oper Mozarta zasłynęła w świecie dzięki cenzurze.
Autor libretta da Ponte i Mozart stworzyli komedię charakterów, umiejętnie nasyconą erotyzmem i poezją opowieści, nacechowaną głęboką znajomością zalet, przywar jak również ułomności ludzkiej natury.
18 lutego (czwartek) 2016
KAWALER SREBRNEJ RÓŻY // Richard Strauss
Salzburger Festspiele, Austria
Retransmisja: 4h
Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Dyrygent: Franz Welser-Möst
Reżyseria: Harry Kupfer
Występują:
Marszałkowa von Werdenberg Krassimira Stojanowa
Oktawian Sophie Koch
Baron Ochs Günther Groissböck
Zofia Mojca Erdmann
Marianna Silvana Dussmann
Annina Wiebke Lehmkuhl
Szlachcic von Faninal Adrian Eröd
Valzacchi Kresimir Spicer
Chóry: Stowarzyszenie Koncertowe Chóru Opery Narodowej w Wiedniu Teatralny Chór Dziecięcy
Orkiestra: członkowie letniej Akademii Muzycznej Angeliki Prokopp Filharmonii Wiedeńskiej.
Warto wiedzieć: Austriak Adrian Eröd zdobył II nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu w 1995 r.
Tytułowy kawaler Oktawian, jako posłaniec miłości wręcza młodej Zofii „srebrną różę”, co rozpędza machinę intrygi miłosnej, obfitującej w iście groteskowe perypetie z ukrywaniem się, przebierankami i sekretnymi schadzkami włącznie. Wiekowa już Marszałkowa zdradza męża z przystojnym młodzianem, baron Ochs pożąda majątku, a jego wybranka wcale nie chce podstarzałego amanta. Są intryganci Valzacchi i Annina wietrzący dobry zarobek na sprzedaży cudzych sekretów i wreszcie zakochani w sobie, mimo przeciwności losu, młodzi bohaterowie – on, kochanek Marszałkowej i ona, niedoszła żona Ochsa.
Kawaler srebrnej róży to opowieść wielowątkowa, nie operetka, lecz subtelna komedia, pełna wyraźnych odniesień do opery komicznej o „mozartowskim” charakterze.