MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1833Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2047Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1845Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1980Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2174Zobacz więcej ...

TRANS-OPERA 2017 - edycja jesienno-zimowa

TRANS-OPERA 2017 - edycja jesienno-zimowa

W ramach edycji jesienno-zimowej obejrzeliśmy 2 retransmisje: "Norma: Vincenzo Belliniego, "Anna Bolena" Gaetano Donizettiego oraz transmisję opery "Don Carlos" Giuseppe Verdiego.

 

fot. Michael Poehn

14 września (czwartek) 2017 // 19:00
ANNA BOLENA // Gaetano Donizetti
Wiener Staatsoper, Austria (2011)
retransmisja - 3h 30’
opera w 2 aktach

Libretto: Felice Romani
Dyrygent: Evelino Pidò
Reżyseria: Éric Génovèse

WYSTĘPUJĄ:
Anna Bolena: Anna Netrebko
Giovanna Seymour: Elīna Garanča
Smeton : Elisabeth Kulman
Lord Ryszard Percy: Francesco Meli
Król Henryk VIII: Ildebrando D`Arcangelo 

Orkiestra i Chór Wiener Staatsoper
 
Po raz pierwszy wybitna rosyjska sopranistka Anna Netrebko wciela się w tytułową kreację Anny Boleny. To wymagająca partia, która „zmusza” śpiewaczkę, by jej głos schodził w dolny rejestr, dosłownie do wnętrza klatki piersiowej, jakby kompozytor w pobliżu serca szukał dźwięków w kolorze cierpienia. Wyraźnie słychać to w duecie Boleny i Giovanny, gdy zrozpaczony sopran pełza pod wciąż lekko płynącym mezzo. Netrebko i Garanča dotknęły tu operowego absolutu.
/Aleksander Laskowski, kulturaliberalna.pl/
 
Henryk VIII zakochany w Giovannie Seymour, damie dworu królowej, pragnie pozbyć się Anny Boleny, swej obecnej żony, i poślubić Giovannę. Przywołuje z wygnania lorda Ryszarda Percy’ego, o którym wie, że był dawniej ukochanym Anny, i którego niegdyś z tego właśnie powodu skazał na banicję. Aranżuje podstępem spotkanie Anny z Percym, po czym przyłapuje ją na rzekomej schadzce, zyskując w ten sposób pretekst do oskarżenia jej o wiarołomstwo. Król odpowiednio nastawia do sprawy sędziów, nakłania zakochanego w Annie nadwornego muzyka Smetona - przypadkowego świadka niewinnego spotkania królowej z Percym - aby fałszywymi zeznaniami pogrążył królową, czym rzekomo miałby uratować jej życie. Naiwny paź Smeton ufa królowi i w rezultacie przesądza o wyroku - izba parów skazuje Annę na śmierć.

19 października (czwartek) 2017 // godz. 17:30
DON CARLOS // Giuseppe Verdi
Opéra de Paris, Francja
transmisja LIVE - 5h 5’
opera w 5 aktach

Libretto: Joseph Méry i Camille du Locle wg Fridericha Schillera
Dyrygent: Philippe Jordan
Reżyseria/inscenizacja: Krzysztof Warlikowski
Scenografia: Małgorzata Szczęśniak
 
Orkiestra i Chór Opery National de Paris
 
WYSTĘPUJĄ:
Filip II: Ildar Abdrazakov
Don Carlos: Jonas Kaufmann
Rodrygo, markiz Posa: Ludovic Tézier
Wielki Inkwizytor: Dmitry Beloselsky
Elżbieta: Sonya Yoncheva
Księżna Eboli: Elīna Garanča
Tybalt: Eve-Maud Hubeaux
Głos z Nieba: Silga Tīruma
Hrabia Lerma: Julien Dran
Herold: Hyun-Jong Roh
Mnich: Krzysztof Bączyk
Posłowie Flandryjscy: Tiago Matos, Michał Partyka, Mikhail Timoshenko, Tomasz Kumięga, Andrzej Filończyk, Daniel Giulianini
 
Hiszpania, XVI wiek. Krajem rządzi Inkwizycja i ślepo jej podporządkowany król Filip II, który ze względów politycznych zawarł małżeństwo z francuską księżniczką Elżbietą, nie bacząc, że doprowadził tym samym do zerwania zaręczyn Elżbiety ze swym synem Carlosem. Tymczasem, zakochana w Don Carlosie księżniczka Eboli, przypadkiem odkrywa jego niewygasłą miłość do królowej i postanawia zemścić się na rywalce - przekazuje Filipowi szkatułkę Elżbiety z medalionem jego syna, dowodzącym wzajemności uczuć. Miłość infanta do młodej macochy, starcza zazdrość Filipa o własnego syna – to główny wątek dramatu. Jest też tło polityczne: walka Flandrii o uwolnienie się spod krwawego jarzma Hiszpanii. Markiz Posa, grand hiszpański, pragnie nakłonić Don Carlosa do stanięcia na czele ruchu mającego wyzwolić Flandrię, a następnie i samą Hiszpanię spod tyranii króla i Inkwizycji. Carlos prosi króla o pełnomocnictwo nad Flandrią, ale spotyka się z odmową...

W wywiadzie udzielonym tuż przed publikacją repertuaru na sezon 2017/2018, dyrektor paryskiej Opery National de Paris - Stéphane Lissner, uznała premierę Don Carlosa Verdiego w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego za najbardziej oczekiwane wydarzenie sezonu. Dzieło zostanie wystawione w języku francuskim bez żadnych skrótów, a w obsadzie znajdą się największe nazwiska świata opery.
 
Elīna Garanča
fot. Gabo DG

Ildar Abdrazakov

 

Jonas Kaufmann

fot. Julian Hargreaves

Ludovic Tézier

  

 Sonya Yoncheva

  fot. Gregor Hohenberg

 

  

fot. Cory Weaver

8 grudnia (piątek) // godz. 19:00
NORMA // Vincenzo Bellini
Gran Teatre del Liceu, Barcelona (2015)
retransmisja 3h 20’
opera w 2 aktach
 
Libretto: Felice Romani wg Luisa Alexandra Soumeta
 
Dyrygent: Renato Palumbo
Reżyseria: Kevin Newbury
 
WYSTĘPUJĄ:
Pollio: Gregory Kunde
Orowist: Raymond Aceto
Norma: Sondra Radvanovsky
Adalgiza: Ekaterina Gubanova
Klotylda: Anna Puche
Flawiusz: Francisco Vas
 
Orkiestra i Chór Gran Teatre del Liceu
 
Akcja opery dzieje się w czasie podboju Galii przez Rzymian (50 r. p.n.e.). Pollio, rzymski prokonsul, żyje w potajemnym związku z arcykapłanką Normą, córką Orowista, najwyższego kapłana druidów. Dzięki tej miłości Norma powstrzymuje Galijczyków od powstania przeciw rzymskim najeźdźcom. Pollio jednak zakochuje się w pięknej kapłance Adalgizie i namawia ją, aby uciekła wraz z nim do Rzymu... Adalgiza, nie wiedząc o jego związku z Normą, zwierza się arcykapłance z tych planów, prosząc ją o radę. Na wieść o zdradzie kochanka, Norma wpada we wściekłość; zagrzewa lud galijski do walki z Rzymianami, a ofiarą złożoną bogom na ołtarzu ma być sam Pollio. Norma stara się odzyskać serce ukochanego: przyrzeka mu ratunek, jeśli wyrzeknie się Adalgizy. Gdy Pollio odmawia, zrozpaczona Norma wyjawia tajemnicę swego grzesznego związku z Rzymianinem i wraz z nim wstępuje na płonący stos. Pollio dopiero w tej chwili pojmuje, jak wielkie skarby kryło serce Normy i zakochuje się w niej ponownie.
 
Zdaniem samego Richarda Wagnera Norma Belliniego to idealny przykład tragedii muzycznej, która w romantyzmie włoskim bel canta osiągnęła szczyt. Bellini to autor najpiękniejszych melodii, wspaniałych duetów i potężnych scen zbiorowych, a rola tytułowa jest jedną z najtrudniejszych partii sopranowych w dziejach opery.
 

 

 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.