Kierownictwo artystyczne: prof. Mirosława Semeniuk-Podraza
Prowadzenie: Regina Gowarzewska
Koncerty odbędą się w Bazylice św. Małgorzaty
Wstęp wolny
13 sierpnia (czwartek), godz. 19.15
BACH, LECZ NIE TYLKO
Imrich SZABÓ – organy (Słowacja)
fot. archiwum artysty |
Imrich Szabó
Wybitny słowacki organista i pedagog. Urodził się w 1956 roku w miejscowości Nowe Zamki. Rozpoczął naukę gry na organach u Istvána Barótiego w Budapeszcie. Studiował w Wyższej Szkole Sztuki Muzycznej w Bratysławie u profesorów: Ferdinanda Klindy i Ivana Sokola. Po ukończeniu studiów otrzymał stypendium słowackiego Musikfonds. Jest laureatem trzeciej nagrody Międzynarodowego Konkursu Organowego Praska Wiosna w Pradze (1979). Podczas Międzynarodowego Konkursu Organowego Liszta w Budapeszcie w 1983 został wyróżniony za najlepszą interpretację współczesnej kompozycji oraz zdobył pierwsze miejsce podczas Krajowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Pieszczanach (Słowacja). Koncertował w wielu europejskich krajach – Niemczech, Francji (Katedra Notre-Dame de Paris, Bazylika św. Sernina, Tuluza), Szwajcarii (Katedra w Lozannie), Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Austrii, Rumunii, Bułgarii, na Łotwie, w Armenii oraz Gruzji. Zrealizował wiele nagrań radiowych i telewizyjnych.
Wydaje płyty CD w wytwórniach Opus, Diskant, Pacific Music, Panton, Intercord oraz dla Słowackiego i Czeskiego Radia. Działa jako redaktor audycji organowych organizowanych przez Słowackie Radio oraz doradca przy rekonstrukcjach zabytkowych organów.
W latach 1988-2003 uczył gry na organach w konserwatorium muzycznym w Bratysławie. Od 1995 roku pracuje jako pedagog w Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Bratysławie, obecnie na stanowisku docenta.
Za nami:
4 lipca (sobota), godz. 19.15
MUZYKA Z CZTERECH WIEKÓW
Per AHLMAN – organy (Szwecja)
fot. archiwum artysty |
Per Ahlman
Urodził się w Sztokholmie w 1958 roku. Naukę gry na organach rozpoczął w liceum, w klasie słynnego szwedzkiego organisty Rune’a Engsö. Teorii muzyki i kontrapunktu uczył się z kolei pod okiem kompozytora Björna-Wilho Hallberga. W 1978 rozpoczął naukę w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie, gdzie studiował organistykę w klasie profesorów: Gottharda Arnéra i Rune’a Engsö oraz improwizację pod kierunkiem Andersa Bondemana. W 1982 ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie gry na organach, pianinie i śpiewu. Był pierwszym studentem w Szwecji, który osiągnął najwyższy poziom i najlepsze wyniki z teorii muzyki i kontrapunktu. Cztery lata później otrzymał dyplom potwierdzający ukończenie studiów z muzyki organowej, z praktycznej gry na organach. Brał udział w wykładach i kursach mistrzowskich u takich pedagogów-organistów jak Michael Schneider i Marie-Claire Alain.
Od 1994 pracuje jako główny organista w Kościele Świętej Trójcy w Gävle, znanym kościele w Szwecji, gdzie w każdy czwartek gra recitale solo oraz organizuje inne koncerty kameralne. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Tygodnia Organowego, który odbywa się w Gävle od 1975. Współpracuje również z tamtejszą Orkiestrą Symfoniczną.
W 1985 i 2000 wykonał dwukrotnie cały katalog dzieł organowych Johanna Sebastiana Bacha.
Od 1987 uczy gry na organach. Do roku 1994 sprawował funkcję dyrektora w Sjöviks Folkhögskola - szkole muzycznej dla dorosłych, gdzie był również egzaminatorem (1992-1999) i nauczycielem gry na organach do 2000.
Koncertował na całym świecie, m.in.: w Szwecji, Danii, Czechach, Finlandii, Austrii, Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Ukrainie i Stanach Zjednoczonych.
21 lipca (wtorek), godz. 19.15
CZESCY MISTRZOWIE
Hana BARTOŠOVÁ – organy (Czechy)
fot. archiwum artystki |
Hana Bartošová
Znakomita organistka i propagatorka muzyki czeskiej za granicą. Studiowała organistykę w Konserwatorium Muzycznym w Brnie w klasie prof. Josefa Pukla oraz na Akademii Muzycznej w Brnie w klasie prof. Aleny Veselá. W czasie studiów brała udział w krajowych i międzynarodowych konkursach, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy organistów, takich jak: Flora Peetersa, Luigiego Celeghina, Michaela Schneidera i Gastona Litaize’go. Wachlarz repertuarowy poszerzyła o kolejne zainteresowania i fascynacje, czyli studia muzyki barokowej na historycznych instrumentach. Bywa odtwórczynią premierowych wykonań utworów autorstwa kompozytorów z okolic Brna takich jak: Vladimír Werner, František Emmert, Zdeněk Pololáník i Milan Slimáček.
Zajmuje się pracą pedagogiczną w zakresie gry na organach i często zapraszana jest do udziału w pracach jury podczas festiwali artystycznych, aby oceniać wykonania młodych muzyków.
Do najciekawszych wydarzeń w jej karierze zalicza się udział m.in.: w XXV Festiwalu Muzyki Organowej w Sant Elpidio we Włoszech pod patronatem Ennio Morricone, Dniach Kultury Czeskiej w Nancy we Francji, Uroczystych Koncertach z okazji Posiedzenia Rady Bezpieczeństwa UE w Pradze, „Koncercie dla Europy” w Katedrze św. Stefana w Wiedniu oraz Nocnym Festiwalu Organowym w Bukareszcie. W Stanach Zjednoczonych zadebiutowała na uroczystościach z okazji 150. rocznicy budowy kościoła św. Wacława w Spillville w Stanie Iowa, będącego najstarszym kościołem katolickim w Stanach Zjednoczonych i słynącym z historycznych organów, na których latem 1893 roku grywał Antonin Dvořák.
Koncertuje na festiwalach w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma solistami i muzykami, jak i również z radiem i telewizją, dla których powstały nagrania dostępne na płytach CD.
Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Brnie.
30 lipca (czwartek), godz. 19.15
NIEZWYKŁE GŁOSY
Jan BOKSZCZANIN – organy (Polska)
Lilianna ZALESIŃSKA – mezzosopran (Polska)
fot. Sebastian Grzywa |
Lilianna Zalesińska (mezzosopran)
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, kierunku historia sztuki oraz Akademii Muzycznej w Łodzi (ukończyła z wyróżnieniem). Naukę kontynuowała na studiach podyplomowych w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, które w 2008 roku ukończyła także z wyróżnieniem. Studiowała śpiew u prof. KS Marjany Lipovseki prof. Udo Reinemanna. Brała udział w kursach mistrzowskich: Teresy Żylis-Gary, Alfreda Burgstallera, Raúla Jiméneza, Claudii Eder, Heleny Łazarskiej oraz w międzynarodowych kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji pieśni, pracując z: Peterem Schreierem, Hartmutem Höllem, Rogerem Vignolesem, Edith Wiens, Konradem Richterem, Mitsuko Shirai, Urszulą Kryger i Maciejem Pikulskim.
Laureatka polskich i zagranicznych konkursów wokalnych, w tym I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pieśniarskim w Niemczech (Kolonia 2011), Międzynarodowego Konkursu Opery Kameralnej w Rheinsbergu (Niemcy), w którym wygrana umożliwiła jej debiut sceniczny w partii Mathildy, w operze Ottone Georga Friedricha Händla, reżyserowanym przez jednego z najlepszych reżyserów operowych Harrego Kuplera.
Artystka brała udział w wystawieniach utworów współczesnych, w tym prapremierach, organizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (ISCM) i Związek Kompozytorów Austriackich na tak prestiżowych scenach jak na przykład wiedeński Konzerthaus. Dwukrotnie śpiewała w koncercie inaugurującym Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpiła także z recitalem jakoPrestigious Guest podczas Międzynarodowego Tygodnia Muzyki Nowej (SIMN) - największego festiwalu muzyki współczesnej w Rumunii.
Otrzymała stypendium artystyczne Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji Dr Roberta i Liny Thyll-Dürr, promującej muzyczne talenty.
fot. Andrzej Rumianowski |
Jan Bokszczanin
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie w klasie organów prof. Magdaleny Czajki, a następnie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha (2000). W latach 2002-2003 był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA) w klasie organów prof. Jessego E. Eschbacha. Odbywał także zajęcia w ramach Zespołu Kameralnego i Praktyki Gry Barokowej pod kierunkiem prof. Lenory McCroskey (studentki Gustava Leonhardta). W 2006 uzyskał stopień doktora, a w 2013 doktora habilitowanego sztuki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów, takich jak: Guy Bovet (Szwajcaria), James David Christie (USA), Aleksander Fisejski (Rosja), Bernhard Haas (Niemcy), Zsigmont Szathmary (Węgry) oraz Harald Vogel (Niemcy).
Koncertuje w kraju i za granicą, m.in.: Białorusi, Danii, Finlandii, Litwie, Niemczech, Rosji oraz USA. Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i orkiestrami, m.in.: z Concerto Avenna, Camerata Vistula, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Republiki Białoruskiej, Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.
Nagrał piętnaście płyt CD z muzyką organową (siedem solowych), w których jest liderem i autorem koncepcji artystycznej. Jedna z nich otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów – Niepokalanów 2000, a cztery inne były nominowane do nagrodyFryderyki.
Jest dyrektorem artystycznym Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej, m.in.: Legionowskiego, Praskiego (katedra Warszawsko-Praska), Ursynowskiego oraz kilku innych cykli koncertowych.
Pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina (filia Białystok).
organizator:
Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ
ul. Długosza 3, 33-300 Nowy Sącz
e-mail: kontakt@mcksokol.pl
|
współorganizatorzy:
patronat medialny: