Kierownictwo artystyczne: prof. Mirosława Semeniuk-Podraza
Prowadzenie: Anna Woźniakowska
30 czerwca (czwartek), godz. 19.15, Bazylika św. Małgorzaty
W KRĘGU TRADYCJI
Ton van ECK – organy (Holandia)
fot. archiwum artysty
|
Ton van ECK
Holenderski organista-wirtuoz, finalista i zdobywca nagród na Międzynarodowych Konkursach Organowych w Chartres i w Haarlem. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, odbywał też tournee po Północnej i Południowej Ameryce, Rosji i po Ziemi Świętej. Przez wiele lat udzielał się jako artysta związany z muzyką kościelną miasta Hagi. Od 2000 roku jest głównym organistą katedry św. Bawona w Haarlem i jednocześnie dyrektorem artystycznym odbywającego się co trzy lata Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Césara Francka.
Będąc członkiem Holenderskiego Stowarzyszenia Organowego jest konsultantem do spraw budownictwa organowego i współpracownikiem rządu holenderskiego, opierając swą pracę na niwie restauracji organów dawnych oraz konstruowaniu nowych instrumentów. Do chwili obecnej uczestniczył w ponad 150 projektach związanych z reperacją, restauracją, czy instalacją organów. Jest autorem licznych publikacji na temat historycznego budownictwa organowego oraz technik wykonawczych i interpretacyjnych, poświęconych m. in. twórczości takich kompozytorów francuskich jak Charles Tournemire (1989), César Franck (1990), czy holenderskich, jak Hendrik Andriessen (1992) i Albert de Klerk (1992).
Wiele lat jego badań naukowych zaowocowało rekonstrukcją oraz edycją manuskryptu L’Orgue à TuyauxPierre'a Veerkampa, który w formie książkowej został wydany w 1986 na zamówienie Stowarzyszenia Aristide'a Cavaillé-Colla we Francji.
Często gościnnie prowadzi zajęcia z zakresu interpretacji oraz budownictwa organowego na holenderskich i zagranicznych wyższych szkołach muzycznych. Skomponował m.in. koncert na organy i orkiestrę smyczkową oraz dzieła na chór a capella, czy na organy i kwartet instrumentów dętych blaszanych. Jego Psalm De Profundis zdobył w 1995 roku III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Alphonsa Diepenbrocka. W 1996 artysta nadzorował wydanie publikacji Gratia Discipulorum dedykowanej Marie-Claire Alain przez jej uczniów z okazji 70. urodzin.
Fot. PG
8 lipca (piątek), godz. 19.15, Bazylika św. Małgorzaty
SACRUM I PROFANUM
Zbigniew PILCH – skrzypce barokowe (Polska)
Krzysztof OSTROWSKI – organy (Polska)
fot. archiwum artysty
|
Krzysztof Ostrowski
Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie, w klasie organów dr. Jarosława Wróblewskiego. W roku akademickim 2012/2013, w ramach programu Erasmus studiował w Musikhochschule Lübeck (Niemcy), w klasie organów prof. Arvida Gasta. Brał udział w kursach mistrzowskich u profesorów: Wolfganga Zerera, Gerharda Gnanna i Ludgera Lohmanna.
Od początku studiów bierze udział w projektach muzycznych Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2001 roku współpracuje z Młodzieżową Orkiestrą Kameralną Divertimento, jako muzyk orkiestrowy i solista, biorąc udział w koncertach na terenie kraju i za granicą (Dania, Włochy, Litwa, Niemcy).
Jest laureatem nagrody specjalnej I Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Per Artem ad Astra w Krasnobrodzie (2007), nagrody za najlepsze wykonanie utworu Mariana Sawy i nagrody publiczności w I Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krasnobrodzie (2007), III nagrody w II Krakowskim Konkursie Młodych Organistów (2009), nagrody za najlepsze wykonanie utworów Hermanna Schroedera na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Hermanna Schroedera w Trewirze (Niemcy 2014), II nagrody w Ogólnopolskim Bachowskim Konkursie Organowym w Krakowie (2015). W 2013 roku wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie zakwalifikował się do II etapu. Podczas 61. Europejskiego Festiwalu Młodych Muzyków w Neerpelt w Belgii został laureatem I miejsca z najwyższym wyróżnieniem - Summa cum laude.
W 2010 roku założył zespół Blues Royce. Jest także współzałożycielem zespołu Bomba Kaloryczna oraz kompozytorem i współaranżerem większości piosenek z repertuaru tego projektu. Od września 2011 do stycznia 2014 roku pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie student roku dyplomowego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, w klasie organów prof. Józefa Serafina.
fot. Łukasz Rajchert
|
Zbigniew Pilch
Skrzypek o niezwykle szerokich zainteresowaniach, obejmujących muzykę instrumentalną od XVI do XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem skrzypcowego idiomu wirtuozowskiego.
Ukończył Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Zbigniewa Szlezera, jednocześnie specjalizował się grze na skrzypcach barokowych pod kierunkiem dr. Zygmunta Kaczmarskiego.
Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi d’amore. Jako pierwszy w Polsce wykonał na skrzypcach barokowych wirtuozowskie koncerty Vivaldiego, Locatellego a także Haydna i Janiewicza. Wykorzystując instrument Louisa Bernardela z 1876 roku, wykonuje kaprysy Lipińskiego, Wieniawskiego i Paganiniego. Współpracował z niemal wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce, a przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovia. Od 2004 roku wykłada skrzypce i altówkę barokową w Akademii Muzycznej we Wrocławiu a od 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec barokowych. Prowadzi kursy mistrzowskie w ramach Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskimi i Żywcu. Koncertuje w całej Europie i na świecie z takimi znakomitymi zespołami, jak fińska Battalia, duński Concerto Copenhagen, hiszpański Al Ayre Espanol, francuska Orchestre des Champes Élysées, czy belgijskie Collegium Vocale Gent Philippe’a Herreweghe’a gdzie pełni funkcję koncertmistrza altówek. Jako solista-instrumentalista współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Od 2006 roku III dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, a obecnie także koncertmistrz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Występuje także w roli dyrygenta.
Fot. PG
15 lipca (piątek), godz. 19.15, Bazylika św. Małgorzaty
RÓŻNE BARWY MUZYKI
Marico TAKEI – organy (Norwegia)
fot. archiwum artystki
|
Mariko Takei
Urodziła się w Kobe w Japonii. W 1991 roku uzyskała stopień associate degree w ramach studiów pianistycznych na Uniwersytecie Muzycznym w Osace, a następnie dyplom w zakresie muzyki kościelnej w Akademii Muzycznej im. Edvarda Griega w Bergen, gdzie odbyła studia magisterskie, broniąc pracę dyplomową poświęconą twórczości Maxa Regera, przygotowaną pod kierunkiem Karsteina Askelanda.
Od 2004 roku kontynuowała naukę w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze, kształcąc się w klasie organów prof. Hansa Fagiusa, którą ukończyła wykonaniem recitalu dyplomowego w 2007. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m. in. przez Oliviera Latry, Davida Sangera czy Guy Boveta, a zarazem kontynuowała zajęcia w ramach studiów podyplomowych pod kierunkiem Hansa Fagiusa oraz Bena van Oostena. Występowała z koncertami w ramach licznych międzynarodowych festiwali w Skandynawii, wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii.
Mariko Takei prowadzi zajęcia w Organowej Szkole w Bergen. Współpracuje z zespołami chóralnymi, solistami, zespołami kameralnymi oraz orkiestrą bergeńskiej filharmonii. Jest organistką oraz animatorem życia muzycznego w kościele w Solheim oraz w kościele św. Marka w Bergen. W 2012 nagrała na płycie CD utwory poświęcone chorałowi Ein feste Burg is unser Gott w twórczości Johanna Sebastiana Bacha, Roberta Schumanna, Maxa Regera oraz Juliusa Reubkego, zarejestrowane na organach kościoła św. Jana w Bergen.
Fot. PG
19 lipca (wtorek), godz. 19.00, Kościół św. Kazimierza
W KRĘGU MUZYKI NIEMIECKIEJ (w 100. rocznicę śmierci Maxa Regera)
Andreas BOLTZ – organy (Niemcy)
fot. archiwum artysty
|
Andreas Boltz
Absolwent Musikhochschule w Würzburgu, w klasie prof. Günthera Kaunzingera. Studia kontynuował u wybitnych pedagogów: Daniela Rotha, Francoise Reneta, Guy’a Boveta i Jona Laukvika (organy), Erica Ericsona i Fritza ter Wey’a (dyrygentura chóralna), Gerta-Petera Mündena (dyrygentura chóralna dziecięca), Godeharda Joppicha (muzyka gregoriańska), Glena Wilsona (klawesyn), Kurta Suttnera (fizjologia głosu) i Zsolta Gárdonyi’a (kompozycja). W latach 1993-2011 pełnił funkcję kantora regionalnego biskupstwa Mainz w Darmstadt oraz wykładał jako docent grę organową i dyrygenturę chóralną w Instytucie Muzyki Kościelnej w Mainz. W 1992 r. otrzymał nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Triest (Włochy).
Od czerwca 2011 roku pełni funkcję organisty i dyrektora muzycznego Katedry Cesarskiej św. Bartłomieja we Frankfurcie nad Menem. Oprócz liturgicznej gry organowej utworzył katedralną szkołę śpiewu z ofertą chóralną dla chłopców i dziewcząt, która obecnie angażuje ponad 300 dzieci w różnych grupach chóralnych. Szkoła Chóralna pod jego przewodnictwem organizuje raz w miesiącu mszę (sumę), której oprawę muzyczną stanowią Chorały Gregoriańskie. Z frankfurckim chórem katedralnym w ramach nabożeństw opracowuje i wykonuje utwory z epoki klasycyzmu i romantyzmu, natomiast z zespołem wokalnym prezentuje utwory a-cappella z epoki renesansu aż po modernizm, jak również repertuar oratoryjny. Recitali organowych Andreasa Boltza można posłuchać każdego miesiąca podczas poranków muzycznych w Katedrze Frankfurckiej, a także kilkukrotnie w ciągu roku w ramach cyklu Frankfurckich Koncertów Katedralnych.
Jako organista i dyrygent dokonał licznych nagrań radiowych. W 2013 roku ukazała się jego pierwsza płyta CD z muzyką graną na frankfurckich organach katedralnych. Duże znaczenie w działalności artysty ma twórczość kompozytorska, która oprócz muzyki organowej i chóralnej obejmuje również dzieła sceniczne m. in. w roku 2006 i 2010 dwie produkcje dla teatru muzycznego prezentowane podczas Targów Książki we Frankfurcie nad Menem. Jego kompozycje są publikowane w wielu wydawnictwach. Regularnie koncertuje w Niemczech i wielu krajach europejskich.
Fot. PG