MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1704Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1923Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1705Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1866Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2009Zobacz więcej ...

Manuel Vason: włoski artysta z Londynu

Manuel Vason: włoski artysta z Londynu

W Galerii BWA SOKÓŁ w piątek odbył się wernisaż wystawy „Re-permonace” Manuela Vasona, urodzonego w Padwie artysty. 29-letni dziś fotograf zaczynał od…  mody. W Londynie, gdzie mieszka od kilkunastu lat, zetknął się z performerami.

Z tego spotkania narodziły się całe cykle niezwykłych zdjęć. Włoch po raz pierwszy przedstawia swoje dzieła w Polsce. Wcześniej mogli je zobaczyć miłośnicy tego typu sztuki  m.in. w Brazylii, Urugwaju, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Włoszech i Rosji.
W Nowym Sączu prezentowane są fotografie znanych perfomerów: Stuarta Brisleya, Anne Seagrave, Alastaira MacLennana, Władysława Kaźmierczaka i Ewy Rybskiej, duetu Suka OFF, Helen Spackmann, Joshuy Sofaera, Sachiko Abe, Ronalda Frazer Munroe’a oraz Franko B.  Obraz uzupełniają w trafny sposób opinie tych artystów na temat ich współdziałania z Manuelem Vasonem. Podczas piątkowego wieczoru liczni widzowie, reprezentujący kilka pokoleń (sporą grupę stanowiła młodzież), mogli wziąć udział  w performance wykonanych przez Anne Seagrave - jedną z bohaterek prezentowanych zdjęć oraz Dariusza Fodczuka.
Kuratorka wystawy Małgorzata Kaźmierczak uważa, że dokumentacja performance od zawsze budziła kontrowersje: „Performerzy, szczególnie lat 70. i 80., dokumentację traktowali jedynie jako ślad po akcji, który pozwalał im zatrzymać ją lepiej w pamięci. Dokumentacja nie mogła aspirować do miana niezależnego dzieła sztuki i była czymś wtórnym w stosunku do akcji na żywo. Nieufność performerów, którzy rozpoczynali swoją karierę na przełomie lat 70. i 80., wobec dokumentacji, wywodzi się z niechęci do instytucji oraz do produkowania przedmiotów zamiast konceptualnego „tworzenia znaczeń” (i co za tym miałoby iść – komercjalizacji sztuki efemerycznej).

 Współcześnie – odkąd muzea zapragnęły wystawiać i kolekcjonować performance – mamy do czynienia z problemem archiwizacji tej dziedziny sztuki. Jedną z najbardziej dyskutowanych strategii stał się tutaj re-enactment. Metoda ta polega na odtworzeniu performance w innym miejscu i czasie z zachowaniem jak najpełniejszej wiedzy o pierwotnym wykonaniu. Traktowany jest nie tyle jako działanie artystyczne, co raczej jako „technika” konserwacji efemerycznego dzieła sztuki, jakim jest performance. Niemal od początku istnienia happeningu i performance znany jest także druga, bardzo popularna metoda archiwizacji i konserwacji performance: fenomen akcji dokamerowych i tworzenia nowych dzieł w formie wideo oraz fotografii (jak czynili to np. Rudolf Schwarzkogler czy Valie Export)".
Jej zdaniem, fotografie Manuela stanowią pojedyncze, syntetyczne obrazy mające oddawać zarówno stronę wizualną, jak i całościową ideę działań poszczególnych performerów. - Zgromadzone zdjęcia – podkreśla  Małgorzata Kaźmierczak - niejako opowiadając historię performerów, pobudzają wyobraźnię widza i powodują odtworzenie performance w jego umyśle, są zatem czymś w rodzaju „re-performance”.
Fot. PG


 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.