Kościół pw. Matki Boskiej Niepokalanej wypełniony był po brzegi. Artystów i widzów powitał - jak zawsze gościnny - proboszcz parafii ks. Kazimierz Markowicz.
Niezwykłą interpretację utworu - swoistego muzycznego protestu przeciw wojnie - przedstawiły chóry Akademii Muzycznej w Krakowie, Filharmonii Krakowskiej oraz Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestra Projektu K12 z Wielkiej Brytanii pod batutą wybitnych dyrygentów – Colina Mettersa (Wielka Brytania) oraz Rafała Delekty (Polska). W partiach solowych usłyszeliśmy: polską sopranistkę Olgę Rusin, brytyjskiego tenora Craiga Jacksona oraz australijskiego bartyna Morgana Pearsa. Pełne zadumy, piękne wykonania nagrodziła gorąca, długa owacja na stojąco.
Warto wiedzieć
Benjamin Britten – War Requiem op. 66
Colin Metters – dyrygent
Rafał Jacek Delekta – II dyrygent
Olga Rusin – sopran, Craig Jackson – tenor, Morgan Pearse – baryton
Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, przygotowanie Lidia Matynian
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, przygotowanie Lidia Matynian
Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, przygotowanie Andrzej Korzeniowski
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie
Orkiestra Projektu K 12 (Wielka Brytania).
*****
Utwór, skomponowany przez Benjamina Brittena, największego po Henrym Purcellu kompozytora angielskiego, jest jednym z najwybitniejszych dzieł muzyki XX wieku. Zawiera pacyfistyczne przesłanie, a zostało napisane z okazji rekonsekracji katedry w Coventry w roku 1962 po jej powojennej odbudowie.
„Wśród wielkich form wokalno-instrumentalnych Brittena szczególną popularność zdobyło War Requiem op. 66 – monumentalny utwór na wielką obsadę, z głosami solowymi (sopran, tenor, baryton), chórem mieszanym, chórem chłopięcym, wielką orkiestrą (z czterema trąbkami, sześcioma waltorniami i wzmocnionym składem perkusyjnym), orkiestrą kameralną i organami. Dzieło ukończone zostało w 1961 roku, a prawykonane w maju 1962 roku podczas ceremonii konsekracji nowej Katedry w Coventry, wybudowanej wzdłuż ruin starej Katedry św. Michała, zniszczonej przez niemieckie bombowce w czasie bitwy o Anglię. Wbrew swojej nazwie War Requiem nie jest typowym, patriotycznym hołdem złożonym brytyjskim żołnierzom, ale raczej pacyfistycznym manifestem Brittena, wyrazem jego pokojowych, antywojennych przekonań, muzycznym ostrzeżeniem dla przyszłych pokoleń przed konsekwencjami sięgania po broń” – napisała Maria Wilczek-Krupa.
AGZ, PG
Fot. PG