To było wspólne przedsięwzięcie Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ i Capelli Cracoviensis. W ramach projektu MAŁOPOLSKIE INSTYTUCJE KULTURY W SIECI WSPÓŁPRACY OPERA EUROPA we wtorek 26 listopada w sali im. Lucjana Lipińskiego zobaczyliśmy i usłyszeliśmy (półkoncertowy albo, jak kto, woli półteatralny) spektakl, będący przeniesieniem jednej z najpiękniejszych oper. Wystąpiła znana doskonale na Sądecczyźnie Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa, który wspólnie z Adą Bystrzycką dokonał inscenizacji dzieła wielkiego kompozytora.
Wykonawcy: Don Giovanni – Sebastian Szumski, Masetto, Komandor – Jacek Ozimkowski, Donna Anna – Ilona Krzywicka, Don Ottavio – Krystian Krzeszowiak, Don Elvira – Marzena Lubaszka, Leporello – Radosław Rzepecki, Zerlina – Jolanta Kowalska.
Opowieść o słynnym włoskim uwodzicieli, łamaczu kobiecych serc, mogła zadowolić najbardziej nawet wybrednych miłośników sztuki muzycznej. W scenicznych wersjach oper orkiestra zwykle jest schowana w fosie, widzowie jedynie ją słyszą, czasem dostrzegą tylko batutę dyrygenta. Tutaj w wersji przegotowanej przez krakowski zespół orkiestra jest na scenie, na równych prawach jak soliści. Więc całe piękno dzieła Mozarta brzmi, że aż miło.
Jan Tomasz Adamus zgromadził świetnych (w większości młodych) muzyków, którzy grają na historycznych instrumentach. Młodzi wokaliści przeważają też w gronie solistów. Z przyjemnością podziwiamy rozwój dwóch laureatek sądeckiego Konkursu im. Ady Sari: Ilony Krzywickiej (2009) i Jolanty Kowalskiej (2011), a także Sebastiana Szumskiego i Radosława Rzepeckiego (uczestników mistrzowskiego kursu wokalnego, który w roku 2010 w MCK SOKÓŁ prowadzili prof. Helena Łazarska i prof. Rudolf Piernay). Krystiana Krzeszowiaka znamy z bardzo dobrego występu w tegorocznym koncercie noworocznym, a Jacek Ozimkowski kilka razy z powodzeniem śpiewał w Nowym Sączu i w Krynicy-Zdroju. Podobała się też Marzena Lubaszka. Ich głosy doskonale brzmiały podczas trzygodzinnego spektaklu, poprowadzonego bardzo swobodnie, lekko. Fragmenty dramatyczne zostały przeplecione komicznymi. Scenografię zastępują wyświetlane na ekranie ciekawe grafiki, zawierające komentarze do akcji i didaskalia.
Przypomnijmy, że projekt MAŁOPOLSKIE INSTYTUCJE KULTUREY W SIECI WSPÓŁPRACY OPERA EUROPA uzyskał dofinansowanie ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz z budżetu województwa małopolskiego. Partnerem tego przedsięwzięcia jest organizacja Opera Europa.
Fot. PG