MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1835Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2049Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1848Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1983Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2177Zobacz więcej ...

Organy i saksofon, dwa muzyczne światy w bazylice św. Małgorzaty

Organy i saksofon, dwa muzyczne światy w bazylice św. Małgorzaty

Marek Smoczyński i Andrzej Rzymkowski wystąpili w roli głównej podczas inauguracji XIII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’arte Organica. W koncercie zatytułowanym „Różne muzyczne światy” usłyszeliśmy młodego organistę i doświadczonego saksofonistę. To niezwykłe połączenie tak różnych przecież instrumentów bardzo podobało się sądeckiej publiczności.

Od trzynastu lat w wakacje w Nowym Sączu można wsłuchać się w piękno muzyki organowej. W bazylice św. Małgorzaty zawsze brzmi ona znakomicie. Stara budowla ma świetną akustykę, do tego bardzo dobre organy. Kierownictwo artystyczne nad tym wydarzeniem od początku sprawuje prof. Mirosława Podraza-Semeniuk. Instrumentalistów z całego świata zawsze serdecznie przyjmuje miejscowy organista Kazimierz Plewa. W atmosferę koncertu wprowadza melomanów red. Anna Woźniakowska, która w czwartkowy wieczór opowiedziała o artystach, wybranych na ten wieczór kompozytorach i ich utworach. Przybliżyła też tajniki organów i saksofonu.
W pierwszej części usłyszeliśmy dwa organowe arcydzieła: Preludium a-moll Dietricha Buxtehude i Passacaglię c-moll Jana Sebastiana Bacha w świetnej interpretacji Marka Smoczyńskiego. W środkowej części wieczoru pięknie zabrzmiał saksofon altowy Andrzeja Rzymkowskiego, który zagrał kolejno Improvisation 1 Ryo Nody, Kiddush Eugenne Bozzy i własny utwór pt. Paining for… Finał koncertu – to znowu organowe kompozycje: Preludium i fuga c-moll Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, dwa Preludia chorałowe Johannesa Brahmsa i finał z Symfonii d-moll Louisa Vierne’a.
Organy i saksofon solo… Potęga i bogactwo brzmienia i pojedynczy dźwięki instrumentalny… Król instrumentów legitymujący się starożytnym pochodzeniem i metalowa piszczałka (zaliczana zresztą do instrumentów dętych drewnianych), która jako instrument zaistniała dopiero w połowie XIX wieku. Wielogłosowe utwory mistrzów i utwory współczesne, nie stroniące od dźwiękowych i formalnych eksperymentów… To różne muzyczne światy.” – napisała w folderze Anna Woźniakowska, dodając, że łączy je doskonałość formy i – to się okazało podczas tego koncertu – wirtuozeria obu wykonawców.
Więcej o festiwalu i artystach...
Fot. PG

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.