|
Fot.: Elisabeth Novy |
Prof. HELENA ŁAZARSKA
DYREKTOR FESTIWALU I KONKURSU IM. ADY SARI W NOWYM SĄCZU 1985–2013
Naukę śpiewu rozpoczęła w Krakowie u prof. Erazmy Janowicz-Kopaczyńskiej, kontynuując ją później w Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem w 1960 roku.
Doskonaliła swe umiejętności w Paryżu (P. Bernac), Weimarze (L. Fischer) i Mediolanie (E. de Hidalgo).
W latach 1964–72 była solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. Wśród wykonywanego repertuaru szczególne sukcesy odnosiła w operach Mozarta (Pamina, Zerlina i Elwira; Zuzanna i Hrabina; Ilia), a także m. in. w partiach Micaëli (Bizet), Liù (Puccini), Tatiany (Czajkowski), Małgorzaty (Gounod), Neddy (Leoncavallo), Desdemony (Verdi).
Koncertowała w liczących się salach w całej Europie, byłym ZSRR, Ameryce Południowej, obok występów w operze wykonując recitale pieśni. Brała udział w festiwalach w Pradze, Barcelonie, Paryżu, Avignonie, na Holland-Festival i Warszawskiej Jesieni. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.
Dokonała wielu nagrań i prawykonań, m. in. w Polsce, Belgii, Hiszpanii i Holandii.
Działalność pedagogiczną rozpoczęła na początku lat 70., ucząc w wyższych szkołach muzycznych w Katowicach, Gdańsku, Krakowie, gdzie przez szereg lat była kierownikiem Katedry Wokalistyki. Pod koniec lat 70. była także konsultantem wokalnym w Operach Krakowskiej i Bałtyckiej.
W 1987 roku została zaangażowana do Mozarteum w Salzburgu, gdzie otrzymała tytuł profesora zwyczajnego. Od 1991 roku prowadzi klasę śpiewu solowego w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
Zasiada w jury międzynarodowych konkursów, m. in. w Genewie, Pradze, Paryżu, Salzburgu, Wiedniu, Karlovych Varach, Warszawie, Caracas, s’Hertogenbosch, Seulu. Prowadzi międzynarodowe kursy mistrzowskie (ponad 160) w Europie, Azji i Ameryce. Ma renomę jednego z bardziej liczących się pedagogów w Europie.
Uczniowie Heleny Łazarskiej są laureatami 51 nagród na liczących się międzynarodowych konkursach wokalnych.
Za zasługi w upowszechnianiu kultury polskiej za granicą otrzymała wiele nagród i odznaczeń, między innymi Krzyż Oficerski Polonia Restituta (1999 r.) oraz Złoty Medal Zasłużony Kulturze GLORIAARTIS (2008 r.). Otrzymała również Odznakę Honoris Gratia przyznawaną przez Prezydenta Miasta Krakowa (2010 r.), Nagrodę Województwa Małopolskiego „ARS QUAERENDI” za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2011 r.), Tarczę Herbową Zasłużony dla Miasta Nowego Sącza (2013 r.) oraz nagrodę Złotej Muzy przyznawaną przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej (2014 r.).
Jest inicjatorką i twórczynią koncepcji powstałych w 1985 roku Dni Sztuki Wokalnej oraz Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Obecnie przedsięwzięcie to nosi nazwę Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: © Iza Grzybowska. Courtesy VOYK |
MAŁGORZATA WALEWSKA
DYREKTOR FESTIWALU I KONKURSU IM. ADY SARI W NOWYM SĄCZU OD ROKU 2013
Jest jedną z najbardziej uznanych mezzosopranistek naszych czasów, podziwianą na największych scenach operowych świata. Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie profesor Haliny Słonickiej. Jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów m.in.: A. Krausa w Las Palmas, L. Pavarottiego w Filadelfii, St. Moniuszki w Warszawie i Belvedere w Wiedniu.
Po ukończeniu studiów występowała w Bremer Theater, a następnie została zaangażowana przez wiedeńską Staatsoper, gdzie debiutowała jako Polina w Damie Pikowej oraz Carmen. W Wiedniu po raz pierwszy pracowała z artystami takimi jak Luciano Pavarotti czy Placido Domingo. Kolejne lata przyniosły angaże w Semperoper w Dreźnie (1999 r.), gdzie śpiewała między innymi Panią Quickly w Falstaffie i Ulrykę w Balu maskowym oraz w Deutsche Oper w Berlinie, gdzie zadebiutowała jako Pani Quickly, a następnie występowała w roli Amneris w Aidzie i po raz pierwszy wcieliła się w rolę Azuceny w Trubadurze.
W 2006 roku Małgorzata Walewska zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Dalila w Samsonie i Dalili, a partnerował jej José Cura. Oprócz Dalili Małgorzata Walewska zaśpiewała w Metropolitan Opera partie Santuzzy i Amneris.
Koleje ważne debiuty na międzynarodowych scenach to rola Azuceny w Królewskiej Operze Covent Garden w Londynie (2009 r.), Mamki w Kobiecie bez cienia R. Straussa w Palacio de Bellas Artes w Meksyku (2012 r.) i Dalili w Grand Théâtre de Geneve (2012 r.), gdzie orkiestrę prowadził Maestro Michel Plasson.
Małgorzata Walewska współpracowała z wieloma światowej sławy dyrygentami takimi jak: Marco Armiliato, Seymon Bychkov, Jesus Lopez Cobos, Asher Fish, Valery Gergiev, Philippe Jordan, Vladimir Jurowski, Nicola Luisotti, Carlo Montanaro, Stefan Soltesz, Carlo Rizzi, Massimo Zanetti czy Andriy Yurkevych. Wystąpiła na ponad 30 scenach słynnych teatrów m.in. Teatro Real w Madrycie, Teatro Nacional de Sao Carlos w Lisbonie, Teatro della Opera w Rzymie, Seatle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre w Luksemburgu, Finnish National Opera w Helsinkach, Washington National Opera, Baltimore Opera i Herodion Teather w Atenach.
Artystka ma w swoim repertuarze także repertuar oratoryjny i daje liczne recitale z akompaniamentem fortepianu lub harfy. W programie ma wiele pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych takich jak: G. Fauré, F. Schubert, St. Moniuszko, K. Szymanowski, F. Chopin czy P. Czajkowski oraz cykle Les nuits d’été H. Berlioza czy Wesendonck Lieder R. Wagnera. Od 2013 roku z towarzyszeniem harfistki Małgorzaty Zalewskiej wykonuje pieśni francuskie m.in. Reynaldo Hahna.
Małgorzata Walewska nagrała wiele albumów od utworów, goszczących na stałe w jej repertuarze (Voce di donna), po kolędy (Christmas Time), crossoverowe aranżacje (Walewska i przyjaciele, Mezzo) czy arie G.F. Haendla, pieśni religijne i utwory organowe (Farny).
W 2014 roku Małgorzata Walewska została mianowana Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, którego 16 edycja odbędzie się w Nowym Sączu, w maju 2015 roku.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artystki |
Jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universitat fur Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej. Jest laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej.
Wśród nagrań artystki znajdują się m.in. Monbar Dobrzyńskiego - partia Donny Marii (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), Legenda Bałtyku Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio- dyr. Ł. Borowicz), Canzoni d'amoreBogusławskiego (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), Loteria na mężów Szymanowskiego - partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza),Chantefleurs et chantefables oraz 20 kolęd W. Lutosławskiego , a także pieśni G. Fitelberga op. 21, 22 (Acte Prealable).
W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobuhne w operze Owen Wingrave Brittena. Od 2004 roku współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała tytułową partię w Halce, Rozalindę wZemście nietoperza, Małgorzatę w Fauście, Mimi w Cyganerii, Lizę w Damie Pikowej, Cio-Cio San w Madame Butterfly , Tatianę w Eugeniuszu Onieginie, Ariadnę w Ariadnie na Naxos, Fata Morganę w Miłości do trzech pomarańczy. Podczas otwarcia nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego. Występowała także na scenie Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej, Łódzkiej i Bydgoskiej.
W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena Owen Wingrave. Występowała podczas światowej premiery Missa pro pace Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Golden Saal w Wiedniu biorąc udział w gali operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także III Symfonię pieśni żałosnych H. M. Góreckiego podczas Schlezwig- Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji.
W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na scenie Opery w Montrealu partią Księżnej w operze Rusałka Dvoraka pod batutą J. Keenan oraz Teatro Colon partią Hagith w operze Hagith Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym Des Conocidos w reżyserii M. Znanieckiego wykonując Hymny Szymanowskiego oraz cykl Niebo w ogniu P. Perkowskiego natomiast w ramach projektu Jutropera uczestniczyła w realizacji W poszukiwaniu Leara: Verdi wykonując partię Kordelii.
Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni.
Od 2005 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, obecnie na stanowisku adiunkta dr hab.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artystki |
JOANNA DOBRAKOWSKA
Studiowała śpiew solowy we wrocławskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Prof. Bogdana Makala oraz na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst w klasie Prof. Heleny Łazarskiej.
Uczestniczyła w kursach poświęconych wykonawstwu niemieckiej i hiszpańskiej liryki wokalnej oraz muzyce barokowej w Steyr, Santiago de Compostela, Viktring i Heek, doskonaląc swoje umiejętności m.in. pod kierunkiem Ildiko Raimondi, Davida Lutza, Heleny Łazarskiej i Matjaza Robavsa.
Wzięła udział w światowych prawykonaniach dzieł kompozytorów polskich i zagranicznych, m. in.: Astraios Johanny Doderer podczas inauguracji Feldkirch Festspiele 2007, operetkę Loteria na mężów Karola Szymanowskiego w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz polską premierę kantaty A może niebiosa są puste? Elli Milch-Scheriff w Filharmonii Opolskiej.
Zaprezentowała się w bogatym repertuarze utworów z różnych epok w ramach krajowych i międzynarodowych festiwali muzycznych (m.in. Vratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Warszawa Singera, Bach Archiv w Lipsku, Journeés Mozart w Lozannie, Schubert Festival Steyr, Uckermärkische Musikwochen w Templin, The Eastern European Arts & Entertainment Expo Tibilisi, Dubrovnik Opera Festival).
Na scenie operowej debiutowała jako III Dama w Czarodziejskim flecie (Opera Dolnośląska), następnie wystąpiła w partii Don Ramiro w La finta giardiniera (Schloßtheater Schönbrunn - Wiedeń) oraz Marcelliny w Weselu Figara(Festiwal Bachowski w Świdnicy). Od roku 2007 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie występuje jako: Miss Eveline Huck oraz Molly Troodwood w operetce Loteria na mężów Szymanowskiego, Jadwiga w Strasznym Dworze, Louise w Diabłach z Loudun Pendereckiego, Zerlina w Don Giovannim, jak również Suzuki w Madame Butterfly. W 2012 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, wykonując partię Mezzosopranu w Medeamaterial Pascala Dusapina. Ostatnio na zaproszenie Capelli Cracoviensis wystąpiła jako tytułowa postać w operze Haendla – Amadigi (Kraków 2013).
Joanna Dobrakowska współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami z kraju jak i z zagranicy (m.in. Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Łukasz Borowicz, Andrew Parrot, Laurence Equilbey, Frank Ollu). Wystąpiła z recitalami wokalnymi w większości krajów europejskich, jak również w Turcji, Gruzji, Izraelu, Syrii oraz na Gwadelupie.
Nagrała kilkanaście płyt CD m.in. Nieszpory op. 37 Rachmaninowa wraz z zespołem Accentus oraz Eric Ericsson Chamber Choir pod dyrekcją Laurence Equilbey dla francuskiej wytwórni Naïve oraz muzykę polską XVIII i XIX wieku ze zbiorów Biblioteki Jasnogórskiej dla wytwórni Musicon.
Wzięła również udział w nagraniu DVD ze spektaklem Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego.
Jest laureatką nagród oraz wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych oraz stypendium Ministerstwa Kultury RP i Rządu Austrii.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artystki |
IWONA HANDZLIK
Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach. Na czwartym roku studiów zadebiutowała na scenie Teatru Muzycznego w Lublinie rolą Hanny w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki. Wzięła udział w stypendium Socrates – Erasmus w Lübeck w Niemczech. W 2006 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie rolą Adeli w „Zemście Nietoperza” J. Straussa podczas Gali Sylwestrowej.
Od 2006 roku do 2011 współpracowała z Operą Wrocławską wykonując partie Adeli z „Zemsty Nietoperza”, Adiny z „ Napoju miłosnego”, Gildy z „Rigoletto”, Olimpii z „Opowieści Hoffmanna”, Papageny z „ Czarodziejskiego Fletu”, Blumenmädchen z „ Parsifala”, Nanetty z „ Falstaffa”, Musetty z „Cyganerii”.
Występowała również w Czechach, Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Kanadzie oraz Tajlandii.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artysty |
ANDRZEJ LAMPERT
Urodził się w Chorzowie, gdzie ukończył wydział wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st., aby następnie studiować w Akademii Muzycznej w Katowicach (2003-2005) na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zainteresowania tą dziedziną zaowocowały wygraniem konkursu „Szansa na sukces”, w którym śpiewał również repertuar klasyczny, wieloma występami w TV oraz nagraniem szeregu płyt, m.in. z zespołem PIN). W roku 2008 dokonał nagrania, które znalazło się w rozszerzonej wersji albumu „Symphony”, wspólnie z Sarah Brightman.
W 2008 roku Lampert ukończył z wyróżnieniem wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie (śpiew solowy u Janusza Borowicza).
Od 2011 roku pozostaje pod stałą opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej.
Jeszcze w czasie studiów, obok wielokrotnego udziału w warsztatach wokalnych Ryszarda Karczykowskiego, śpiewał w ramach seminariów organizowanych przez Internationale Bachakademie Stuttgart pod dyrekcją Helmutha Rillinga.
Na III Konkursie Wokalnym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy otrzymał nagrodę specjalną Aukcji Polskiej Sztuki Współczesnej 2005 w Nowym Jorku, ufundowaną z inicjatywy Wiesława Ochmana „dla najbardziej obiecującego głosu tenorowego”. Andrzej Lampert coraz częściej zaczął być zapraszany do udziału w koncertach z repertuarem od popu i broadwayowskich szlagierów, po klasykę i wielkie arie operowe. Coraz częściej jednak występował w repertuarze klasycznym (Teatr Wielki w Poznaniu, Opera w Bytomiu i Szczecinie, Filharmonie w Warszawie, Katowicach, Słupsku, Krakowie i in.).
W 2008 roku wziął udział w jedynym istniejącym nagraniu opery Moniuszki „Paria” (wydawnictwo „DUX”). Kilkakrotnie śpiewał w Kanadzie na koncertach z towarzyszeniem Celebrity Symphony Orchestra. W roku 2013 wziął udział w koncertach na terenie Niemiec (Wuppertal, Duessel, Mettmann)
W 2010 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu zadebiutował partią Alfreda w Traviacie Verdiego oraz w partii Pinkertona (Butterfly) na scenie Opery Krakowskiej. W Operze Krakowskiej wystąpił w partii Barinkaya w Baronie cygańskim Straussa. W 2013 roku ponownie na scenie Opery w Bytomiu zadebiutował jako Leński w operze Czajkowskiego Eugeniusz Onegin.
W 2013 roku na XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu otrzymał drugą nagrodę w kategorii głosów męskich (pierwszej nie przyznano), a także na XV Międzynarodowym Konkursie im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI we Vrablach (Słowacja) otrzymał trzecią nagrodę w kategorii głosów męskich.
W 2013 roku wystąpił w Preisträgerkonzert w ramach Salzburger Festspiele. Dziesiątka nagrodzonych wykonawców (był jedynym Polakiem w tej grupie) wybrana została spośród ponad 1100 uczestników Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu.
Od września 2013 roku jest solistą Opery Krakowskiej. W grudniu 2013 roku zadebiutował w partii Nemorina w Napoju miłosnym Donizettiego. W czerwcu 2014 roku wystąpił w produkcji Traviaty w partii Alfreda w Operze Narodowej w Montpellier we Francji. W sierpniu b.r. ponownie został wybrany do dziesiątki najlepszychuczestników Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu. W październiku 2014 wykona w Wiedniu partię Ewangelisty w Pasji św. Mateusza Bacha pod dyrekcją prof. Conrada Artmuellera.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artystki |
MAŁGORZATA OLEJNICZAK-WOROBIEJ
Dyplom muzyka instrumentalisty (gitara) uzyskała w 1999 roku, a w 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Michaliny Growiec. Była stypendystką Ministra Kultury. Od 2004 roku solistka Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (debiut w partii Gildy (Rigoletto - G. Verdi). Laureatka nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wokalnych, m. in. : VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (3. nagroda, nagrody specjalne), XI Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (2. nagroda, nagrody specjalne), XVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. M. Schneider-Trnavskiego na Słowacji (1. nagroda). W 2008 roku zadebiutowała w Slovenskim Narodnym Divadle (Bratysława) partią Eurydyki w operze Orfeusz i Eurydyka Glucka, w reżyserii Mariusza Trelińskiego, a rok później w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej jako Gilda w operze Rigoletto. W 2012 roku, w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wzięła udział w polskiej prapremierze opery Hamlet A. Thomas. W 2014 roku występowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w tytułowej partii Słowika w operze Igora Strawińskiego.
Ma w swoim repertuarze następujące partie: Kunegunda (Candide – L. Bernstein), Frasquita (Carmen - G. Bizet), Norina (Don Pasquale – G. Donizetti), Eurydyka (Orfeusz i Eurydyka – CH. W. Gluck), Sophie (Werther – J. Massenet), Hanna (Straszny dwór -S. Moniuszko), Musetta (La Bohème – G. Puccini), Hermia oraz Titania (The Fairy Queen – H. Purcel), Dobra Wróżka (Śpiąca królewna – O. Respighi), Rosina (Cyrulik sewilski - G. Rossini), Słowik (Słowik – I. Strawiński), Ofelia (Hamlet – A. Thomas), Gilda (Rigoletto – G. Verdi), Oskar (Bal maskowy – G. Verdi), Głos z nieba (Don Carlos – G. Verdi), Ivette (Pasażerka – M. Weinberg).
Bierze udział w prestiżowych koncertach i festiwalach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Występuje z najlepszymi polskimi orkiestrami i dyrygentami. Doskonale czuje się zarówno w partiach operowych, operetkowych i musicalowych, jak i w repertuarze oratoryjno-kantatowym i recitalowym. Dokonywała nagrań dla Telewizji Polskiej oraz austriackiej rozgłośni radiowej ORF Ö1.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artysty |
WOŁODYMYR PAŃKIW
Urodził się w Drohobyczu na Ukrainie, studiował na wydziale wokalnym w Wyższym Instytucie Muzycznym im. Łysenki we Lwowie, potem w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył w 2004 r.
Jest laureatem II nagrody w konkursie na najlepsze wykonanie utworów opracowanych w ciągu trzech sesji Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez prof. Ryszarda Karczykowskiego w Krakowie w 2001 r. oraz laureatem wyróżnienia za oryginalne wykonanie pieśni żydowskich na Fringe Festiwal w Edynburgu w 2004 roku.
Jest solistą Opery Krakowskiej. W repertuarze ma partie m.in. Rajmonda w Łucji z Lammermoor, Stolnika w Halce, Skołuby w Strasznym dworze, Sarastra w Czarodziejskim flecie, Ojca Rangier w Diabłach z Loudun, Surina wDamie pikowej, Mefista w Fauście, Komandora i Masetta w Don Giovannim, Gremina w Eugeniuszu Onieginie, Dulcamary w Napoju miłosnym, Bartola w Weselu Figara, Ferranda w Trubadurze, Króla Treflowego w Miłości do trzech pomarańczy, Basilia w Cyruliku sewilskim, Mefistofelesa w Mefistofelesie, Zachariasza w Nabucco.
Współpracuje z Operą Narodową w Warszawie, Operą na Zamku w Szczecinie i Operą Narodową we Lwowie. Występuje w repertuarze oratoryjnym oraz wykonuje recitale pieśni (Schubert, Rachmaninow, Czajkowski, Musorgski, Chopin).
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artysty |
ARNOLD RUTKOWSKI
Jest jednym z najbardziej cenionych polskich śpiewaków. Do jego popisowych ról należą: Książę w operze Rigoletto Verdiego, Rodolfo w La Boheme Pucciniego oraz Don Jose w Carmen Bizeta.
W latach 2006-2009 związany był z Operą Wrocławską. W tym czasie zadebiutował w operach w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Białymstoku i Gdańsku.
W 2009 roku zadebiutował w Teatrze im. Luciano Pavarottiego w Modenie, a następnie w Teatro Comunale w Ferrarze i Teatro Alighieri w Rawennie, śpiewając partię Don Josego w Carmen.
Debiut w 2010 r. w Wiesbaden, gdzie podczas Wielkiej Gali Operowej zaśpiewał Księcia w operze Rigoletto, a później występ w partii Pinkertona w Madama Butterfly Pucciniego w Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie otworzyły mu drogę do najważniejszych operowych scen niemieckich takich jak Staatsoper Berlin i Staatsoper Hamburg. Śpiewał w Finnish National Theater w Helsinkach, Deutsche Oper am Rhein w Dusseldorfie, Semperoper Dresden, Volksoper Wien, Teatro de la Opera w San Juan, Phoenix Metropolitan Opera, Michigan Opera Theatre w Detroit, Szeged Festival na Węgrzech, Czajkowski Hall w Moskwie, Operze Narodowej w Warszawie, Royal Opera House w Sztokholmie, Opera de Toulon we Francji, Grand Theatre de Geneve, Sydney Opera w Australii, Opera de Marseille, Staatsoper Stuttgart, Oper Leipzig i Opernhaus Zurich. Ważnym osiągnięciem było nagranie dla niemieckiego radia Bayerischer Rundfunk z Munchner Rundfunkorchester, a z kolei – znaczącym wyróżnieniem koncert w rodzinnym mieście Łodzi, gdzie na zaproszenie samego Placido Domingo wystąpił u jego boku. Arnold Rutkowski często przyjmuje również zaproszenia ze strony polskich scen.
Kontrakty Arnolda Rutkowskiego sięgają roku 2016 roku. W następnym sezonie Artysta wystąpi m.in. w Grand Theatre w Genewie, Mikhailovsky Theater w St. Petersburgu, Teatrze Bolszoj w Moskwie, Opera National du Rhin w Strasbourgu, Opera Bastille w Paryżu.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artysty |
KLEMENS SANDER
Studiował na wiedeńskim Universität für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem Heleny Łazarskiej, Roberta Holla i Davida Lutza. Kształcił się także w klasach mistrzowskich Thomasa Hampsona, Gunduli Janowitz, Dagmar Peckovej i Hartmuta Hölla.
Jeszcze podczas studiów zadebiutował w wiedeńskiej Volksoper w Piratach z Penzance. Jako stały solista w Staatstheater Karlsruhe i Volksoper śpiewał barytonowe partie w Czarodziejskim flecie, Weselu Figara, Napoju miłosnym, Cyganerii, Turandot, Zemście nietoperza, Ariadnie na Naxos, a także partię Donnera w Złocie Renu i tytułową rolę w Eugeniuszu Onieginie.
Występował gościnnie w Theater an der Wien, Neue Oper Wien, Grand Theatre Luxembourg, w Operze w Lipsku, Teatro Felice w Genui i Narodowej Operze w Wilnie, a także na Festiwalu Operowym w Klosterneuburgu.
Ostatnie ważne dokonania koncertowe artysty to m.in. Missa Solemnis Beethovena w Brazylii z Orquestra Sinfónica do Estado de São Paolo, IX Symfonia Beethovena podczas Festiwalu Beethovenowskiego w Warszawie, Ein deutches Requiem z Orkiestrą RTVE, Siedem grzechów głównych Weille’a i Weihnachts-Oratorium Bacha z Tonkünstler Orchester Niederösterreich na festiwalu w Grafenegg w Austrii, Carmina burana Orffa oraz Pierwsza noc Walpurgii w sali Musikverein w Wiedniu, a także recitale w krajach Ameryki Południowej.
Artysta jest laureatem Nagrody im. R. Taubera oraz laureatem Lied Prize na konkursie w s’Hertogenbosch, czego konsekwencją był jego recital w Wigmore Hall w roku 2005, udział w festiwalach w Salzburgu, Szlezwiku-Holsztynie, BBC Cardiff, Lockenhaus oraz recitale m.in. w Wiener Konzerthaus, Wiener Musikverein, w Mozarteum i Centre des Arts Pluriel (Luxemburg).
Najbliższe plany artysty obejmują recital na Festiwalu Pieśni w Oxford, udział w wykonaniu Missa Solemnis Beethovena z Wiener Kammerorchester, a także angaże operowe: Papageno w Czarodziejskim flecie Mozarta w Volksoper w Wiedniu, Malignac w Kathrin Korngolda na Festiwalu w Marsylii, tytułowa partia w Oreście Manfreda Trojanha oraz Falke w Zemście nietoperza Straussa w Nowym Narodowym Teatrze w Tokio.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: archiwum artysty |
TOMASZ TOKARCZYK
Dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie.
Jest laureatem I nagrody Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2003 roku na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach otrzymał Medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszego polskiego uczestnika.
Był dyrygentem Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej (1999/2000), kierownikiem muzycznym i dyrygentem Opery w Szczecinie (2002/04). W 2004 r. związał się z Operą Krakowską, gdzie obecnie jest kierownikiem muzycznym. Przygotował dla tej sceny premiery m. in.: Der Kaiser von Atlantis Ullmanna, Madama Butterfly Pucciniego, Baron cygański Straussa, Traviata, Trubadur i Requiem Verdiego, Ariadna na Naxos R. Straussa, Wesele Figara Mozarta, Carmina Burana Orffa, Trubadura Verdiego, Miłość do trzech pomarańczy Prokofiewa a także w ramach Festiwalu K. Pendereckiego Diabły z Loudun.
Współpracuje z orkiestrami symfonicznymi większości polskich filharmonii, Warszawską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Teatrami Wielkimi w Poznaniu i w Łodzi.
W 2011 roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Operze Narodowej w Bratysławie. Dla Festiwalu Operowego w Wexford (Irlandia) przygotował Marię Romana Statkowskiego - pierwsze poza Polską wykonanie opery (2011).
Od 2013 jest gościnnym dyrygentem Teatru Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja).
W swoim dorobku ma nagrania telewizyjne oraz nagrania muzyki filmowej i teatralnej.
◇ ◇ ◇
|
|
Fot.: Piotr Gryźlak
|
ORKIESTRA AKADEMII BEETHOVENOWSKIEJ
Jeden z czołowych a zarazem najmłodszy zespół symfoniczny w Polsce. Tworzą go pasjonaci - najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, takich jak Akademia Muzyczna w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth.
W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. W tym samym roku nagrana została pierwsza studyjna płyta z muzyką polską dla wytwórni DUX. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie.
Orkiestra nagrała dotychczas szesnaście płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccord USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Zespół podpisał również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM, dla której regularnie nagrywa klasykę, choć nie tylko. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki wysokiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga przecież po klasykę muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na swym koncie ma nagrania ścieżek filmowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał miano platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300.000 egzemplarzy.
W 2010 roku zespół ponownie zagościł na Festiwalu Young Euro Classic w Berlinie, a dzięki nowatorskiej inicjatywie p.n. "Comarch Young Europe Experience 2010" także w prestiżowych niemieckich salach koncertowych: Alte Oper Frankfurt, Konzerthaus Dortmund oraz Gesteig Monachium. W latach 2009, 2012 i 2013 na zaproszenie Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego Orkiestra Akademii Beethovenowskiej wystąpiła w legendarnej Złotej Sali Musikverein.
Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się m.in.: Jacek Kasprzyk, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Aleksander Kobrin, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka i Rafał Bartmiński.
Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej koncertuje w kraju i za granicą, realizując V edycję cyklu promującego zapomnianą polską muzykę pt. "Jeszcze polska muzyka...", realizowanym pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto dzięki współpracy z Ministerstwem Kultury i krakowską Akademią Muzyczną, zespół realizuje już III edycję międzynarodowych mistrzowskich kursów dyrygenckich.
15 kwietnia 2014 Orkiestra Akademii Beethovenowskiej po raz kolejny wystąpi w Filharmonii Narodowej podczas XVIII edycji Wielkanocnego Festiwal im. Ludwiga van Beethovena. Od listopada 2013, na zaproszenie artystów OAB, funkcję I dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk. (www.oab.com.pl)
|