Fot. PG
Dla Katarzyny Krakowiak fale i wywoływane przez nie wibracje stanowią element odbioru i opisywania rzeczywistości. Swoje prace artystka nazywa kompozycjami architektonicznymi lub rzeźbami dźwiękowymi. To ledwo uchwytne ingerencje w budynki, których siła oddziaływania leży w połączeniach dwóch mediów o skrajnie różnym ciężarze – monumentalnych i trwałych, architektonicznych form i niefiguratywnych brzmień. Krytyczny potencjał jej prac nigdy nie jest wyrażony wprost, a przejawia się w ujawnianiu napięcia pomiędzy tym, co trwałe i efemeryczne, namacalne i ulotne, dostępne i wykluczone; w umiejętności zakłócania hierarchii użytkowania i percepcji przestrzeni.
W przeszklonej klatce schodowej nowego budynku galerii sztuki współczesnej BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu Katarzyna Krakowiak umieszcza gołębie pocztowe. Można je zobaczyć przez przeszklone połacie ścian, ale nie można się do nich dostać. Odkąd ptaki zamieszkują przestrzeń schodów, główny architektoniczny ciąg komunikacyjny zostaje odcięty. W wielkiej szklanej gablocie, która przenicowuje budynek, kumuluje się obca energia. Szczelnie zamknięte pomieszczenie uniemożliwia jej wydostanie się na zewnątrz.
Artystka pozostawia przestronne sale ekspozycyjne pustymi. Jedyne obrazy, jakie przedostają się do wewnątrz, to fragmenty krajobrazu miasta, także uśpionej zimą przyrody. Szklana szyba izoluje i buduje dystans. Jak ekran telewizora, wyznacza granicę pomiędzy dwiema zasugerowanymi rzeczywistościami. Dysonans pomiędzy przestrzeniami zostaje przez artystkę podkreślony również w warstwie akustycznej.
ABSOLUTE BEGINNERS / CAŁKOWICIE POCZĄTKUJĄCY to praca o udaremnionej komunikacji. To precyzyjny zabieg na przyzwyczajeniach odbiorcy, jego oczekiwaniach i skłonności do idealizowania, które w zderzeniu z rzeczywistością są nieustannie weryfikowane.
Praca powstała dzięki otwartości i zaangażowaniu lokalnego środowiska hodowców gołębi pocztowych w Nowym Sączu.
Wystawie towarzyszy publikacja oraz program edukacyjny.
Katarzyna Krakowiak (1980), mieszka i pracuje w Gdańsku. Zajmuje się rzeźbą i architekturą przy użyciu wielu mediów komunikacyjnych, przede wszystkim dźwięku. W roku 2012 otrzymała specjalne wyróżnienie za wystawę solową w Pawilonie Polskim na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji, Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers. Do jej najważniejszych wystaw należą: Chute [Zsyp], Fact Gallery, Liverpool (2013), Shorthand Possibility 02: Growth P!, Nowy Jork (2012), All. FM Tallinn Kumu Kunstimuuseum, Tallinn (2011), Panorama, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków (2011). Jej prace prezentowane były na wystawach zbiorowych m.in. W stronę instytucji krytycznej, Galeria Miejska Arsenał, Poznań (2014); Game and Theory w South London Gallery, Londyn, 2009. W 2012 roku gościła z wykładami na Wydziale Architektury Columbia University w Nowym Jorku. Od 2011 roku wykłada w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Patroni medialni:
Specjalne podziękowania dla Związku Hodowców Gołębi w Nowym Sączu