MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1707Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1924Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1706Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1867Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2011Zobacz więcej ...

Owacje na stojąco dla Mahlera, Jose Cury, solistek, orkiestry i chóru w kościele św. Krzyża

Owacje na stojąco dla Mahlera, Jose Cury, solistek, orkiestry i chóru w kościele św. Krzyża
Długą owację na stojąco zgotowała artystom nowosądecka publiczność po sobotnim koncercie inaugurującym XVIII Międzynarodowy Festiwal i XVI Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Trudno się dziwić.  Ponad 180 osób – Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Polskiego Radia i Górecki Chamber Choir – pod dyrekcją José Cury zaprezentowało w kościele pw. świętego Krzyża w parafii św. Heleny w Nowym Sączu  w brawurowy sposób monumentalną II Symfonię c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. W partiach solowych wystąpiły śpiewaczki: Małgorzata Walewska i Urška Arlič Gololičič.
José Cura, dyrygent, kompozytor, tenor, słynący ze swoich niekonwencjonalnych występów, zapowiedział na konferencji prasowej, że jego interpretacja dzieła Mahlera będzie bardzo teatralna, czyli pełna emocji. I rzeczywiście, wielka i potężna II Symfonia w tym wykonaniu nie pozostawiła nikogo obojętnym. Zachwyciła proporcjami, dbałością wydobywania ukrytych w bogatej fakturze instrumentacji linii melodycznych i dynamiką. W tej prezentacji było wszystko co powinno być; od ogromnego forte, do wielkiego piana, od wstrząsającego dramatu, po lekkość, zabawę a nawet uśmiech. Bo to dramatyczne dzieło, którego ostatnia część jest muzyczną wizją Sądu Ostatecznego, w gruncie rzeczy jest optymistyczne. Świadczą o tym najlepiej choćby słowa użytej w nim pieśni: „Ja umrę by żyć”.
 
Dyrygent w niezwykle łatwy i bezpośredni sposób nawiązał kontakt z publicznością. Już od początku, gdy tylko wszedł na dyrygenckie podium, poprosił tych, dla których już nie starczyło miejsc, by usiedli choćby na podłodze, zaprosił też dzieci do przodu, w finale długo przedstawiał wykonawców,  aż po ostatni gest: uniesienie do góry partytury tak, by nikt ze słuchaczy nie miał wątpliwości, że oklaski należą się przede wszystkim kompozytorowi.  Jednak ten teatr by nie wystarczył do pozytywnego odebrania dzieła, gdyby nie wielkie wyczucie i wiedza muzyczna dyrygenta oraz bardzo sprawne zespoły wykonawców. Była to bardzo wzruszająca interpretacja.
 

Dziś, w niedzielę, o godz. 10 rozpoczęły się przesłuchania I etapu konkursu. Podczas wczorajszego losowania, padła litera „R” co znaczy, że konkurs swoim występem otworzyła Aleksandra Raszyńska. W I etapie młodzi artyści będą wykonywali z akompaniamentem fortepianu dwa utwory: jeden wybrany przez siebie a drugi przez jurorów. Śpiewaków oceniać będzie zespół pracujący pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, dyrektor artystycznej festiwalu, w którym zasiądą: Helena Łazarska (honorowa przewodnicząca), Wojciech Maciejowski (sekretarz), Daniel Dollé, Angelo Gabrielli, Ryszard Karczykowski, Izabela Kłosińska, Hanna Michalak, Andrzej Nanowski i Andrejs Žagars.
 
Kto przejdzie do II etapu, dowiemy się w poniedziałek 11 maja wieczorem.
 
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
 
Fot. Lucyna Witkowska
Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.