„Program pierwszego koncertu jest pokłonem złożonym muzyce Skandynawii, poczynając od kompozycji twórcy z I połowy XVII wieku – Martina Dübena, który pochodził z rodziny specjalizującej się w grze na organach i działającej w Sztokholmie. XIX wiek reprezentować będzie Duńczyk – Niels Wilhelm Gade – kompozytor, dyrygent, skrzypek i organista. Kształcił się w Lipsku pod kierunkiem Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego (którego muzyka również zabrzmi w tym koncercie). Działał jednak głównie w Kopenhadze, gdzie był współzałożycielem Konserwatorium Kopenhaskiego, a do jego uczniów należał m.in. Edward Grieg. Wczesne kompozycje Gadego były utrzymane w stylu narodowym, nawiązującym do literatury skandynawskiej. Jednak ten kierunek porzucił już podczas nauki w Lipsku.
W XX wiek wprowadzi nas twórczość Szweda Kurta Atterberga, który zasłynął głównie jako twórca muzyki baletowej i operowej. Ogromny wpływ na jego twórczość miała też fascynacja szwedzkim folklorem. Co ciekawe, z wykształcenia był także inżynierem i realizował się zawodowo z powodzeniem na obydwu tych polach. Poznawania muzyki Północy dopełni twórczość Rune Lindstena, współczesnego nauczyciela matematyki i fizyki, który komponowaniem zajął się dopiero jako 40-latek. Inspiracją dla niego są zawsze fragmenty z Biblii – twierdzi, że „Bóg przemawia do ludzi nie tylko słowami, ale też poprzez muzykę”. Oczywiście, nie zabraknie twórczości Johanna Sebastiana Bacha. Jego Preludium i fuga G-dur BWV 541 powstały w okresie weimarskim, około 1712 roku, podlegały jednak wielu przemianom. Na przykład organista i kopista nut J. P. Kellner dodał fragment z Sonaty organowej nr 4 Bacha, jako rodzaj intermezzo pomiędzy preludium i fugą. Zainspirowany twórczością Bacha – Feliks Mendelssohn-Bartholdy, wielki propagator dorobku barokowego mistrza, wręcz jego „odkrywca” po latach zapomnienia, skomponował sześć Sonat organowych op. 65, z których czwartą również usłyszymy w koncercie” – napisała w folderze Regina Gowarzewska.
Sądeckiej publiczności spodobał się koncert szwedzkiego muzyka. Warto przypomnieć, że od czternastu lat w wakacje w Nowym Sączu bazylice św. Małgorzaty można wsłuchać się w piękno muzyki organowej. Stara budowla ma świetną akustykę, do tego bardzo dobre organy. Instrumentalistów z całego świata zawsze serdecznie przyjmuje miejscowy organista Kazimierz Plewa. Koncerty rad widzi w swojej parafii ks. proboszcz Jerzy Jurkiewicz, kontynuując tradycje swoich poprzedników, księży: Jana Piotrowskiego, Andrzeja Jeża, Waldemara Durdy i Stanisława Lisowskiego.
Kierownictwo artystyczne nad tym wydarzeniem od początku sprawuje prof. Mirosława Podraza-Semeniuk. Dyrektorem festiwalu jest Antoni Malczak, a biuro organizacyjne tworzą: Liliana Olech, Danuta Głąb, Katarzyna Kożuch i Mirosława Wiktorowska.
Więcej o artyście i festiwalu...
Fot. PG