MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1835Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2049Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1848Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1983Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2177Zobacz więcej ...

Oratorium Wielkanocne w Bazylice Św. Małgorzaty

Oratorium Wielkanocne w Bazylice Św. Małgorzaty
Wspaniały koncert, wielkie dzieła Mistrza, niezapomniany nastrój, artystyczny popis, świetna frekwencja - tak można streścić środowy koncert w bazylice św. Małgorzaty. To był premierowy występ założonego przez Agnieszkę Żarską zespołu Baroque Collegium 1685. Usłyszeliśmy Oratorium Wielkanocne i Kantatę BWV 129 Jana Sebastiana Bacha. Brawom  nie było końca. Melomani wychodzili ze świątyni usatysfakcjonowani.
 

Fot. PG

 

Muzyka Bacha jest fenomenem, inspirującym ludzi na całym świecie. To dla nas wielkie wyzwanie i radość, że możemy propagować tę genialną muzykę w naszym regionie. Sądecka premiera bachowskiego Oratorium Wielkanocnego BWV 249 oraz Kantaty BWV 129, przeznaczonej na niedzielę Trójcy Świętej, będzie jednocześnie inauguracją działalności Baroque Collegium 1685- międzynarodowego zespołu powstałego z zamiarem przybliżania i udostępniania  muzycznych skarbów epoki baroku i nie tylko. Data 1685 upamiętnia pokolenie barokowych gigantów, jest datą urodzenia Bacha, Haendla oraz Scarlattiego.

Życzymy Państwu wielu niezapomnianych wrażeń i głębokich muzycznych przeżyć.

Agnieszka Żarska
Baroque Collegium 1685
PROGRAM KONCERTU 
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
 
Oratorium Wielkanocne BWV 249     
Oster- Oratorio
tekst: Picander, na podstawie:  1 Cor 5, 6-8, Mar 16, 1-8
 
Sinfonia, Adagio, Chór

Kommt, eilet und laufet, ihr flüchtigen Füße | Chodź, pośpiesz się, biegnij szybkim krokiem

Erreichet die Höhle, die Jesum bedeckt! | Wskaż grotę , która skrywała Jezusa!
 
Recytatyw (sopran -Maria Jakubowa, alt-Maria Magdalena,  tenor-Szymon Piotr, bas-Jan)

O Kalter Männer Sinn! | O zimne umysły mężczyzn              
 
Aria (sopran)

Seele, deine Spezereien | Duszo,  przyprawiona
 
Recytatyw  (sopran, tenor, bas)

Hier ist die Gruft | Oto grób
 
Aria (tenor)
Sanfte soll mein Todeskummer | Łagodna będzie ma  śmierć
 

Recytatyw (sopran, alt)

Indessen seufzen wir | Tymczasem wzdychamy
 
Aria (alt) 

Saget, saget mir geschwinde | Powiedz, powiedz mi szybko           
 
Recytatyw (bas)
Wir sind erfreut | Jesteśmy szczęśliwi 
 

Chór
Preis und Dank | Chwała I dziękczynienie
 
 
Kantata BWV 129
(na niedzielę Trójcy Świętej)
tekst:  Johann Olearius (1665)
 

Chór 

Gelobet sei der Herr, Mein Gott, mein Licht, mein Leben | Błogosławiony niech bedzie Pan mój Bóg, moje Światło, moje Życie
 
Aria (bas) 

Gelobet sei der Herr, Mein Gott, mein Heil, mein Leben | Błogosławiony niech będzie Pan, Mój Bóg, moje Zbawienie, moje Życie
 
Aria (sopran) 

Gelobet sei der Herr, Mein Gott, mein Trost, mein Leben | Błogosławiony nich będzie Pan, Mój Bóg, mój Pocieszyciel, moje Życie
 
Aria (alt) 

Gelobet sei der Herr, Mein Gott, der ewig lebet | Błogosławiony nich będzie Pan, Mój Bóg, żyjący na wieki
 

Chorał
Dem wir das Heilig itzt, Mit Freuden lassen klingen | Dla Niego teraz ”Święty!” z radością może zabrzmieć


 
WYKONAWCY
 
soliści: Ewa Leszczyńska – sopran, Helena Poczykowska - alt, Hasa El Dunia – tenor, Marian Krejcik – bas
BAROQUE COLLEGIUM 1685   dyr. Agnieszka Żarska
 
 

 

BAROQUE COLLEGIUM 1685
 
Nowopowstały, międzynarodowy zespół, koncentrujący się  na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, od 10 lat zgłębiającego i propagującego polifonię chóralną różnych epok oraz współpracujący projektowo śpiewacy i soliści. Szczawnicki Chór Kameralny koncertował na festiwalach w Polsce, na Słowacji i w Czechach (Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Festiwal Staromiejski w Bratysławie, Festiwal Muzyki Dawnej w  Spisskiej Sobocie, Festiwal Musica Figurata w Zeliv), a także w Krakowie, Budapeszcie i Czerwonym Klasztorze.
Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z  orkiestrą  Musica Florea pod kierownictwem Marka Stryncla oraz z zespołem Alta Cappella.  Artyści ci regularnie koncertują na najważniejszych festiwalach europejskich, w swoim dorobku posiadają liczne nagrania oraz prestiżowe nagrody. Wykonują zarówno muzykę kameralną, jak też realizują projekty oratoryjno-kantatowe oraz sceniczne. Często biorą udział w światowych premierach dzieł dawnych mistrzów, odkrywanych w archiwach środkowej Europy, udostępniając je szerokiej publiczności.
 
 

Agnieszka Żarska
 
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, propagatorka sztuki i manager kultury (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, studia Zarządzania Kultura na UJ). Od lat zafascynowana polifonią wokalna oraz muzyką i kulturą dawnych epok. Współzałożycielka Szczawnickiego Chóru Kameralnego, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Barokowe Eksploracje” oraz Baroque Collegium 1685. Jako kierownik projektów kulturalnych współkreuje życie kulturalne szczawnickiego uzdrowiska. 
 
 

Ewa Leszczyńska
 
Pochodzi z rodziny o wielkich tradycjach muzycznych. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki  w Gdańsku w klasie fortepianu Jerzego Sulikowskiego. W tej samej uczelni rozpoczęła studia wokalne u Zofii Janukowicz-Pobłockiej, aby kontynuować je w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie. Występowała na wielu festiwalach i konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Teresę Żylis-Garę, Larysę Giergievę.Jako członek Laboratorium LIMES w Mediolanie, bierze udział w przedstawieniach realizowanych przez najwybitniejszych reżyserów takich jak Filippo Crivelli, Pasquale D’Ascola, Mauro Guindani.
  
 

Helena Poczykowska
 
W roku 2008 z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu Prof. Agnieszki Monasterskiej. Umiejętności wokalne doskonali uczestnicząc w licznych Kursach Mistrzowskich m.in. Ingrid Kremling, Elisabeth von Magnus, Jard van Nes. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. W jej repertuarze znajdują się dzieła oratoryjne J.S.Bacha, G.F.Haendla, J.Haydna i W.A.Mozarta oraz partie operowe m.in.: Orfeusz w „Orfeo ed Euridice” Glucka, Speranza, Messaggiera, Proserpina w „L’Orfeo” Monteverdiego, Sorceress w „Dido and Aeneas” Purcella. Jako solistka i kameralistka koncertuje w kraju i za granicą, współpracuje z dyrygentami takimi, jak: Andrew Parrott, Konrad Junghänel, Vincent Dumestre. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Capella Cracoviensis, Harmonia Sacra, Flori Pari.
 
  

Hasan El- Dunia
 
Studiował teologię na Uniwersytecie Karola w Pradze oraz na Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie, jednocześnie poświęcając się studiom semiologicznym nad chorałem gregoriańskim, w oparciu o manuskrypty. Od 1994 roku jest związany z zespołem Schola Gregoriana Pragensis, z którym koncertował m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji, Japonii, Izraelu oraz nagrał 8 płyt dla wytwórni Supraphon oraz Sony Music. Uczestnik kursów mistrzowskich muzyki dawnej prowadzonych przez Petera Koij oraz Mariusa van Altena. Koncertuje i nagrywa płyty, współpracując z renomowanymi orkiestrami: Collegium 1704, Musica Florea, Cappella Regia, a także w projektach prowadzonych przez Andrew Parrota. Współpracował ze słynnym Huelgas Ensemble. Regularnie uczestniczy w produkcjach operowych na Zamku w Ceskim Krumlovie. Ponadto zajmuje się interpretacją współczesnej muzyki sakralnej, m.in. solowe partie w „Passio” Arvo Pärta oraz utworach Steve’a Reicha.
 
 

Marián Krejčík
 
Studiował prawo na Uniwersytecie Karola w Pradze, jednocześnie poświęcając się intensywnie interpretacji muzyki dawnej jako członek Czech Baroque Ensemble.W ramach Schola Gregoriana prowadzonej przez Danida Ebena brał udział w nagraniach kilku płyt zwieńczonych  prestiżowymi nagrodami. W 2009 ukończył w Akademii Muzycznej w Bazylei studia wokalne pod kierunkiem Elisabeth Glauser i Björn Waag.  Obecnie, jako solista koncertuje regularnie w całej Europie z renomowanymi orkiestrami takimi, jak: Basel Sinfonietta, Capriccio Bazylea, Holland Baroque Society, Le Parlement de Musique, La CETRA, Collegium 1704. Współpracował z  Académie Baroque Européenne d' Ambronay, realizując projekty pod kierunkiem Martina Gestera. W sezonie 2013/14 występował w szwajcarskim Teatrze Biel Solothurn jako Don Geronio w „Il Turco in Italia” G. Rossiniego. Od września 2013 roku jest członkiem zespołu w teatrze w niemieckim Meiningen.

 

 


 

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

 


Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.