Muzyka Bacha jest fenomenem, inspirującym ludzi na całym świecie. To dla nas wielkie wyzwanie i radość, że możemy propagować tę genialną muzykę w naszym regionie. Sądecka premiera bachowskiego Oratorium Wielkanocnego BWV 249 oraz Kantaty BWV 129, przeznaczonej na niedzielę Trójcy Świętej, będzie jednocześnie inauguracją działalności Baroque Collegium 1685- międzynarodowego zespołu powstałego z zamiarem przybliżania i udostępniania muzycznych skarbów epoki baroku i nie tylko. Data 1685 upamiętnia pokolenie barokowych gigantów, jest datą urodzenia Bacha, Haendla oraz Scarlattiego.
Życzymy Państwu wielu niezapomnianych wrażeń i głębokich muzycznych przeżyć.
Agnieszka ŻarskaBaroque Collegium 1685
PROGRAM KONCERTU
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Oratorium Wielkanocne BWV 249
Oster- Oratorio
tekst: Picander, na podstawie: 1 Cor 5, 6-8, Mar 16, 1-8
Sinfonia, Adagio, Chór
Kommt, eilet und laufet, ihr flüchtigen Füße | Chodź, pośpiesz się, biegnij szybkim krokiem
Erreichet die Höhle, die Jesum bedeckt! | Wskaż grotę , która skrywała Jezusa!
Recytatyw (sopran -Maria Jakubowa, alt-Maria Magdalena, tenor-Szymon Piotr, bas-Jan)
O Kalter Männer Sinn! | O zimne umysły mężczyzn
Aria (sopran)
Seele, deine Spezereien | Duszo, przyprawiona
Recytatyw (sopran, tenor, bas)
Hier ist die Gruft | Oto grób
Aria (tenor)
Sanfte soll mein Todeskummer | Łagodna będzie ma śmierć
Recytatyw (sopran, alt)
Indessen seufzen wir | Tymczasem wzdychamy
Aria (alt)
Saget, saget mir geschwinde | Powiedz, powiedz mi szybko
Recytatyw (bas)
Wir sind erfreut | Jesteśmy szczęśliwi
Chór
Preis und Dank | Chwała I dziękczynienie
Kantata BWV 129
(na niedzielę Trójcy Świętej)
tekst: Johann Olearius (1665)
Chór
Gelobet sei der Herr, Mein Gott, mein Licht, mein Leben | Błogosławiony niech bedzie Pan mój Bóg, moje Światło, moje Życie
Aria (bas)
Gelobet sei der Herr, Mein Gott, mein Heil, mein Leben | Błogosławiony niech będzie Pan, Mój Bóg, moje Zbawienie, moje Życie
Aria (sopran)
Gelobet sei der Herr, Mein Gott, mein Trost, mein Leben | Błogosławiony nich będzie Pan, Mój Bóg, mój Pocieszyciel, moje Życie
Aria (alt)
Gelobet sei der Herr, Mein Gott, der ewig lebet | Błogosławiony nich będzie Pan, Mój Bóg, żyjący na wieki
Chorał
Dem wir das Heilig itzt, Mit Freuden lassen klingen | Dla Niego teraz ”Święty!” z radością może zabrzmieć
WYKONAWCY
soliści: Ewa Leszczyńska – sopran, Helena Poczykowska - alt, Hasa El Dunia – tenor, Marian Krejcik – bas
BAROQUE COLLEGIUM 1685 dyr. Agnieszka Żarska
BAROQUE COLLEGIUM 1685
Nowopowstały, międzynarodowy zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, od 10 lat zgłębiającego i propagującego polifonię chóralną różnych epok oraz współpracujący projektowo śpiewacy i soliści. Szczawnicki Chór Kameralny koncertował na festiwalach w Polsce, na Słowacji i w Czechach (Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Festiwal Staromiejski w Bratysławie, Festiwal Muzyki Dawnej w Spisskiej Sobocie, Festiwal Musica Figurata w Zeliv), a także w Krakowie, Budapeszcie i Czerwonym Klasztorze.
Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea pod kierownictwem Marka Stryncla oraz z zespołem Alta Cappella. Artyści ci regularnie koncertują na najważniejszych festiwalach europejskich, w swoim dorobku posiadają liczne nagrania oraz prestiżowe nagrody. Wykonują zarówno muzykę kameralną, jak też realizują projekty oratoryjno-kantatowe oraz sceniczne. Często biorą udział w światowych premierach dzieł dawnych mistrzów, odkrywanych w archiwach środkowej Europy, udostępniając je szerokiej publiczności.
Agnieszka Żarska
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, propagatorka sztuki i manager kultury (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, studia Zarządzania Kultura na UJ). Od lat zafascynowana polifonią wokalna oraz muzyką i kulturą dawnych epok. Współzałożycielka Szczawnickiego Chóru Kameralnego, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Barokowe Eksploracje” oraz Baroque Collegium 1685. Jako kierownik projektów kulturalnych współkreuje życie kulturalne szczawnickiego uzdrowiska.
Ewa Leszczyńska
Pochodzi z rodziny o wielkich tradycjach muzycznych. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu Jerzego Sulikowskiego. W tej samej uczelni rozpoczęła studia wokalne u Zofii Janukowicz-Pobłockiej, aby kontynuować je w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie. Występowała na wielu festiwalach i konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Teresę Żylis-Garę, Larysę Giergievę.Jako członek Laboratorium LIMES w Mediolanie, bierze udział w przedstawieniach realizowanych przez najwybitniejszych reżyserów takich jak Filippo Crivelli, Pasquale D’Ascola, Mauro Guindani.
Helena Poczykowska
W roku 2008 z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu Prof. Agnieszki Monasterskiej. Umiejętności wokalne doskonali uczestnicząc w licznych Kursach Mistrzowskich m.in. Ingrid Kremling, Elisabeth von Magnus, Jard van Nes. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. W jej repertuarze znajdują się dzieła oratoryjne J.S.Bacha, G.F.Haendla, J.Haydna i W.A.Mozarta oraz partie operowe m.in.: Orfeusz w „Orfeo ed Euridice” Glucka, Speranza, Messaggiera, Proserpina w „L’Orfeo” Monteverdiego, Sorceress w „Dido and Aeneas” Purcella. Jako solistka i kameralistka koncertuje w kraju i za granicą, współpracuje z dyrygentami takimi, jak: Andrew Parrott, Konrad Junghänel, Vincent Dumestre. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Capella Cracoviensis, Harmonia Sacra, Flori Pari.
Hasan El- Dunia
Studiował teologię na Uniwersytecie Karola w Pradze oraz na Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie, jednocześnie poświęcając się studiom semiologicznym nad chorałem gregoriańskim, w oparciu o manuskrypty. Od 1994 roku jest związany z zespołem Schola Gregoriana Pragensis, z którym koncertował m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji, Japonii, Izraelu oraz nagrał 8 płyt dla wytwórni Supraphon oraz Sony Music. Uczestnik kursów mistrzowskich muzyki dawnej prowadzonych przez Petera Koij oraz Mariusa van Altena. Koncertuje i nagrywa płyty, współpracując z renomowanymi orkiestrami: Collegium 1704, Musica Florea, Cappella Regia, a także w projektach prowadzonych przez Andrew Parrota. Współpracował ze słynnym Huelgas Ensemble. Regularnie uczestniczy w produkcjach operowych na Zamku w Ceskim Krumlovie. Ponadto zajmuje się interpretacją współczesnej muzyki sakralnej, m.in. solowe partie w „Passio” Arvo Pärta oraz utworach Steve’a Reicha.
Marián Krejčík
Studiował prawo na Uniwersytecie Karola w Pradze, jednocześnie poświęcając się intensywnie interpretacji muzyki dawnej jako członek Czech Baroque Ensemble.W ramach Schola Gregoriana prowadzonej przez Danida Ebena brał udział w nagraniach kilku płyt zwieńczonych prestiżowymi nagrodami. W 2009 ukończył w Akademii Muzycznej w Bazylei studia wokalne pod kierunkiem Elisabeth Glauser i Björn Waag. Obecnie, jako solista koncertuje regularnie w całej Europie z renomowanymi orkiestrami takimi, jak: Basel Sinfonietta, Capriccio Bazylea, Holland Baroque Society, Le Parlement de Musique, La CETRA, Collegium 1704. Współpracował z Académie Baroque Européenne d' Ambronay, realizując projekty pod kierunkiem Martina Gestera. W sezonie 2013/14 występował w szwajcarskim Teatrze Biel Solothurn jako Don Geronio w „Il Turco in Italia” G. Rossiniego. Od września 2013 roku jest członkiem zespołu w teatrze w niemieckim Meiningen.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.