- Organy, jak żaden inny instrument, pozwalają rozkoszować się bogactwem barw dźwiękowych. Ich dobór zależy głównie od wykonawcy utworu, ale też od dyspozycji (zestawu głosów) danego instrumentu, jak i od charakteru kompozycji. Na przestrzeni wieków każdy bowiem znaczący ośrodek sztuki organowej wykształcił inną estetykę. Inaczej brzmią, inny kolor dają organy włoskie, a inny - niemieckie, organy hiszpańskie różnią się od francuskich. A że Europa przez wieki oddziaływała na swe zamorskie kolonie, więc nic dziwnego, że np. Suita Kanadyjczyka Denisa Bedarda ma francuskie zabarwienie. Możemy też wysłyszeć wspólne korzenie Preludium chorałowego Bacha i Fantazji chorałowej Holendra Berta Mattera, ale o tym zadecydowało wspólne źródło, jakim jest dla obu utworów chorał protestancki. Jeszcze inny kolor mają utwory kompozytorów norweskich, mające swe źródło w ludowej muzyce krajów Północy. Czy tę zmienność kolorystyczną da się uzyskać na sądeckich organach? - zastanawiała się przed koncertem Anna Woźniakowska.
Każdy, kto uczestniczył w tym wieczorze z Mariko Takei, odpowie twierdząco. Znakomita instrumentalistka pokazała całą paletę barw muzyki, którą zaprezentowała.
Więcej o festiwalu… tutaj
Fot. PG
Wyszukaj:
MCK SOKÓŁ TV
XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER | |
1835 |
IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun | |
2048 |
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja | |
1848 |
9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ... | |
1983 |
IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ... | |
2175 |
Różne barwy muzyki u św. Małgorzaty
Bohaterką trzeciego koncertu XV Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA była Mariko Takei, artystka pochodząca z Japonii, mieszkająca w Norwegii. Jej piątkowy recital (15 lipca) w bazylice św. Małgorzaty nosił tytuł „Różne barwy muzyki”.