MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1690Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1909Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1691Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1851Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1992Zobacz więcej ...

Opera Domosławicka "Śpiewająca Pippi" w SOKOLE

Opera Domosławicka 'Śpiewająca Pippi' w SOKOLE

We wtorek 20 czerwca w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ mogliśmy obejrzeć operę pt. Śpiewająca Pippi, przygotowaną przez Szkołę Muzyczną I st. w Domosławicach. Barwny spektakl został entuzjastycznie przyjęty przez widzów. Na scenie i w orkiestronie wystąpiło ponad 140 wykonawców, uczniów i nauczycieli tej placówki. Przygotowanie tego widowiska trwało prawie pół roku. Mówił o tym m.in. dyrektor Kazimierz Wojnicki, który podziękował artystom i dyrekcji naszej instytucji za udostępnienie sali im. Lucjana Lipińskiego. Antoni Malczak pogratulował wspaniałego przedstawienia.

Fot. PG

 

Muzykę do tego widowiska skomponowała Renate Stivrina. Libretto i reżyseria to dzieło Dominiki Czarneckiej. Kierownictwo muzyczne sprawuje Waldemar Groń. Scenografię zaprojektował Damian Styrna. Usłyszymy i zobaczymy orkiestrę, chór, solistów, aktorów i zespoły muzyczne. Spektakl, nazywany Operą Domosławicką, powstał na motywach słynnej powieści Astrid Lindgren Pippi Langstrumpf.

 


 

Opera Domosławicka Śpiewająca Pippi


Postaci niesfornej Pippi Langstrumpf zapewne nie trzeba nikomu przedstawiać. Jednak szalone, wyjątkowe i śmieszne przygody bohaterki książek Astrid Lindgren stały się prawdopodobnie po raz pierwszy tematem opery. Do przedstawienia wybranych zostało zaledwie kilka przygód Pippi, skomponowanych tak, by układały się w spójną opowieść, z punktem kulminacyjnym i wyraźnym zakończeniem.
Do spokojnego, małego miasteczka, gdzie panuje nuda i rutyna (w przedstawieniu wyrażona symbolicznie bielą i czernią) przybywa, nie wiadomo po co i skąd, obdarzona nadnaturalną siłą i rozbrajającym humorem Pippi. Z tego co sama o sobie powie, a także co zaśpiewa o niej chór, mający w przedstawieniu rolę narratora, można się dowiedzieć, że jest córką dzielnego kapitana Efraima, o przydomku Pogromca Oceanów, „króla Południowego Pacyfiku”.
Pippi od razu staje się obiektem zainteresowania mieszkających w okolicy dzieci, które chcą się z nią zaprzyjaźnić, miejscowych rzezimieszków, chcących okraść samotnie mieszkające dziecko, oraz nadmiernie poważnych dorosłych, którzy zamierzają niepokorną Pippi wychować.
Pippi swoim zachowaniem zaburza panujący w miasteczku porządek i obraca na opak skostniałe zasady życia małej społeczności. Wywołuje oburzenie wśród dorosłych, wytrącając ich z mieszczańskich przyzwyczajeń, a także wymierza sprawiedliwość miejscowym łobuzom, którzy od dawna zasługują na karę. Ale przede wszystkim wciąga dzieci w niezwykłe przygody, dzięki czemu odzyskują one werwę i radość.
Ostatecznie wybryki Pippi przerywa przybycie równie ekscentrycznego jak ona kapitana Efraima. Całe miasteczko gromadzi się, aby zobaczyć przedziwnego gościa. I wtedy właśnie wszyscy dowiadują się, że pobyt Pippi w miasteczku ma się zakończyć. Ojciec zamierza popłynąć z nią gdzieś za ocean, na nieznaną, egzotyczną wyspę, aby tam została królową. Jest to moment kulminacyjny przedstawienia. Po odejściu Pippi okazuje się bowiem, że nie ma w miasteczku osoby, której nie byłoby teraz brak dziwnej dziewczynki. Nie da się już wrócić do dawnych schematów życia. Wszyscy pozostają smutni, z poczuciem pustki – począwszy od jej najbliższych przyjaciół – Tomka i Ani, a skończywszy na miejscowych opryszkach. Samego finału tej historii nie trzeba opowiadać – warto go zobaczyć osobiście.


*****
 

 

Realizatorzy

 


muzyka: RENĀTE STIVRIŅA
libretto i reżyseria: DOMINIKA CZARNECKA
kierownictwo muzyczne: WALDEMAR GROŃ
 scenografia: DAMIAN STYRNA  
kostiumy: GRAŻYNA GICALA
 asystent reżysera: IWONA KARWACKA
współpraca nad przygotowaniem orkiestry: ELŻBIETA MUDLAFF, BARTOSZ DĄBROWSKI
przygotowanie chórów: AGNIESZKA PAMUŁA, ALEKSANDRA BOŠKOVIĆ-RÓŻAK
przygotowanie zespołów rytmicznych: ADRIANA OLSZÓWKA, ŻANETA DUDEK,
AGNIESZKA SIEMBIEDA, ANNA WĄSOWSKA
obsada: EWELINA SZYBILSKA, ANNA WILK, MAGDA NIEDBAŁA-SOLARZ,
STANISŁAW DUDA, JACEK WOJNICKI, PAWEŁ PLEWA,

UCZNIOWIE KLASY WOKALNEJ, CHÓR SZKOLNY,

ZESPOŁY RYTMICZNE oraz WIELKA ORKIESTRA SYMFONICZNA SZKOŁY MUZYCZNEJ


 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.