Międzynarodowe Baroque Collegium 1685, założone i prowadzone przez muzykolog, dyrygenta i manager kultury Agnieszkę Żarską, zrealizowało ambitne projekty edukacyjno-artystyczne w Nowym Sączu i Chrzanowie, pozyskując nową publiczność dla muzyki barokowej. Realizacja tych przedsięwzięć była wymagająca zarówno pod kątem artystycznym jak też organizacyjnym. Próby muzyczne międzynarodowego zespołu, w którego składzie znaleźli się artyści z wielu zakątków Polski, a także z Czech, Węgier i Niemiec, odbywały się w Szczawnicy, w Dworku Gościnnym udostępnionym przez właścicieli obiektu - Państwa Mańkowskich. Oba wydarzenia zakończyły się dużym sukcesem, a muzyka mistrzów baroku w wykonaniu Baroque Collegium 1685 została przyjęta entuzjastycznie- z owacjami na stojąco - zarówno w Nowym Sączu jak też w Chrzanowie.
- W Nowym Sączu prezentowaliśmy fragmenty Oratoriów GF. Haendla, zabrzmiały wyczynowe fugi chóralne, uwertury z Oratoriów „Mesjasz”, „Teodora” oraz „Juda Machabeusz”, a także poruszające arie w wykonaniu kontratenora Kacpra Szelążka. Koncert poprzedziliśmy koncertem interaktywnym dla dzieci, który odbył się w MCK SOKÓŁ. W zajęciach opartych na słynnym chórze „Alleluja” z Oratorium „Mesjasz” wziął udział pełny zespół Baroque Collegium 1685. Dzieci słuchały wykonywanej na żywo muzyki, a następnie wspólnie pracowaliśmy z oryginalnie opracowanymi folderami i naklejkami. Ogromna większość młodych ludzi po raz pierwszy zetknęła się z muzyka barokową na żywo - relacjonuje Agnieszka Żarska.
- W Chrzanowie zabrzmiały Kantaty Jana Sebastia Bacha, były to m.in. fragmenty Oratorium Wielkanocnego oraz na Wniebowstąpienie Pańskie, a bachowskie altowe arie zaprezentowała Helena Poczykowska. W projekt w Chrzanowie zaangażował się wiele lokalnych środowisk, z którymi kontakt pomogła nam nawiązać Pani Halina Pstrucha. Podczas warsztatów interaktywnych zaprosiliśmy dzieci do wspólnego, aktywnego słuchania muzyki, wykonywanej na żywo przez chór i orkiestrę Baroque Collegium 1685 ostatniej części bachowskiego Oratorium Wielkanocnego. Ta pełna energii i radości muzyka wywarła na młodych słuchaczach tak duże wrażenie, że wielu z nich chętnie przyszło później na wieczornych koncert do kościoła p.w. św. Mikołaja” - opowiada Agnieszka Żarska, pomysłodawczyni i koordynatorka obu projektów.
Wydarzenia w Nowym Sączu zostały zorganizowane w ramach zadania pn. : „Baroque Collegium 1685 dla dzieci i młodzieży”, organizowanego przez stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny, we współpracy z Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ, Grupą Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacją Andrzeja Mańkowskiego. Dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, realizowane przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Wydarzenia w Chrzanowie - w ramach zadania pn.: „Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha - koncert dla seniorów i zajęcia interaktywne dla dzieci”, organizowanego przez stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny we współpracy z orkiestrą Musica Florea Praha, Miastem Chrzanów, Miejskim Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji, Stowarzyszeniem Uniwersytet Trzeciego Wieku, Państwową Szkołą Muzyczną I st., Szkołą Podstawową nr 3, Parafią św. Mikołaja; a także z Grupą Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacją Andrzeja Mańkowskiego. Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Kultura Dostępna”.
o artystach:
Tekst: SCK, fot. P.Stępniewski
Fot. PG
Projekt organizowany przez stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny we współpracy z Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ, Grupą Thermaleo&Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacją Andrzeja Mańkowskiego, został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, jest też realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
**********************************************************************************************************************************************************************************
BAROQUE COLLLEGIUM 1685
To międzynarodowy zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest Agnieszka Żarska.
Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, od 10 lat zgłębiającego i propagującego polifonię chóralną różnych epok oraz współpracujący projektowo śpiewacy i soliści. Szczawnicki Chór Kameralny prezentuje profesjonalny poziom wykonawczy, koncertował m.in.: na festiwalach w Polsce, na Słowacji i w Czechach (Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Festiwal Staromiejski w Bratysławie, Festiwal Muzyki Dawnej w Spisskiej Sobocie, Festiwal Musica Figurata w Zeliv, Międzynarodowy Festiwal Barokowe Eksploracje.)
Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea . Orkiestra została założona w 1992 roku jako jedna z pierwszych poważnych inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej w Czechach. Jej założycielem jest wiolonczelista i dyrygent Marek Štryncl. Repertuar zespołu obejmuje instrumentalną muzykę kameralną, świecką i sakralną muzykę wokalno-instrumentalną, koncerty orkiestrowe i monumentalne, symfoniczne i operowe dzieła od wczesnego baroku do XX wieku.
Zespół koncertuje na najważniejszych festiwalach na świecie i współpracuje z wybitnymi solistami i zespołami (m.in.: Haną Blazikovą, Magdaleną Kozeną, Philippe Jaroussky, Nancy Argenta). Otrzymał wiele prestiżowych nagród m.in. francuski Diapason d’Or za nagranie J.D. Zelenki Missa Trinitatis Sanctissimae .
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 roku, prezentując Oratorium Wielkanocne BWV 249 J.S.Bacha w ramach cyklu Bach200UW w Warszawie na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego. W 2017 roku Zespół m.in. ponownie gościł w Warszawie, a także inaugurował Międzynarodowy Festiwal Gorczyckiego na Śląsku, prezentując Kantaty J.S. Bacha. W bieżącym roku Zespół podjął współpracę artystyczna z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki Bacha na świecie, holenderskim basem - Peterem Kooij.
AGNIESZKA ŻARSKA
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, menedżer kultury (Instytut Muzykologii KUL - dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzanie Kulturą na UJ). Współzałożycielka Szczawnickiego Chóru Kameralnego, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu, współpracującego z orkiestrami oraz solistami nurtu HIP (Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea, Extempore).
Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Barokowe Eksploracje” nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą. W ramach Festiwalu organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery barokowych oper: „Armida” G. Scarlattiego, opera koronacyjna „Costanza e fortezza” J.J. Fuxa, opera-balet „Terpsichore” G.F. Haendla, opera pasticcio „Muzio Scevola” - Amadei, Bononcini , Haendel.
Jest założycielką i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685, zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów – wirtuozów. Jako dyrygent, zrealizowała m.in. wybór z kantat J. S. Bacha, Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F. Haendla , dzieła C. Monteverdiego, M.A. Charpentiera, M.R. Delalande, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego, M. Zieleńskiego, a ponadto szeroki repertuar a’cappella od chorału gregoriańskiego do muzyki współczesnej, w tym premierowe wykonania miniatur a’cappella, napisanych specjalnie dla Szczawnickiego Chóru Kameralnego.
Wraz ze swoimi zespołami koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, podczas prestiżowych cykli i festiwali takich jak BACH200 UW oraz Gorczycki Festival. W bieżącym roku podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S. Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooij.
KACPER SZELĄŻEK
Ukończył studia wokalne w 2016 r. na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Artura Stefanowicza. Debiutował w 2013 r. w partii Nerona w Koronacji Poppei Monterverdiego, którą z wielkim sukcesem wykonywał w Collegium Nobilium w Warszawie, a w 2015 r. - w Salle Franc Martin Auditorium w Genewie.
W 2013 r., jako najlepszy młody muzyk roku, otrzymał od Polskiego Radia propozycję nagrania utworów Szymanowskiego oraz reprezentowania Polski na Konkursie Młodych Talentów EBU w Bratysławie (International Forum of Young Performers New Talent). Występował m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Teatro Ristori w Weronie, Teatro Thalia w Lisbonie, w Muzeum Puszkina w Moskwie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, na Festiwalu Dramma per Musica w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.
W swoim repertuarze posiada takie role jak: Neron w Koronacji Poppei Monteverdiego i w Agrippinie Haendla, Bertarido w Rodelindzie Haendla, Ariodante w Ariodante Haendla, Gilada w Farnace Vivaldiego, Eliogabaldo w Eliogabaldo Cavallego jak również partie oratoryjne i kantatowe, m.in. Pasje J. S. Bacha, kantaty Haendla, Porpory czy Vivaldiego. Artysta posiada także bogaty repertuar pieśniarski.
W maju 2016 r. otrzymał nagrodę Carlo Maria Giulini’ego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W sezonie 2017/18 artysta wystąpił m.in. w Operze w Amsterdamie w La morte d’Orfeo Landiniego pod dyrekcją Christophe Rousset i z orkiestrą Les Talens Lyriques oraz w NOSPR w Katowicach z recitalem arii operowych. Sezon 2018/19 Kacper Szelążek rozpocznie wykonaniem partii Gilada w Farnace Vivaldiego w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie, a następnie wystąpi w partii tytułowej w Juliuszu Cezarze Haendla w Teatrze Wielkim w Poznaniu pod dyrekcją Paula Esswooda.
W 2019 r. artysta zadebiutuje na Boston Early Music Festiwal w nowo odkrytej operze Agostino Steffaniego Orlando generoso w roli Medora (opera zostanie nagrana dla firmy Erato) oraz w roli Eunuco w La Finta Pazza Francesco Sacratiego w produkcji Opery w Dijon pod dyrekcją Leonardo Garcia Alarcona, z przedstawieniami w Genewie, Krakowie i Versailles. We wrześniu 2019 artysta wystąpi w partiach Nerona w Agrypinie i Tolomeusza w Juliuszu Cezarze Haendla w produkcji zespołu muzycznego Les Telens Lyriques pod dyrekcją Christophe Rousset w Theâtre des Champs Elysées w Paryżu i na Festiwalu Enescu w Bukareszcie.
Zdjęcia z archiwum Baroque Collegium, autorzy: W.Żarski, K. Kordas, A.Wąsik