"Album Karla Höckera" jest próbą zrozumienia historycznej tragedii Auschwitz z niezbadanej dotąd perspektywy sprawców. Wykorzystując techniki teatru dokumentalnego, improwizację i badania, spektakl przedstawia człowieka aż nazbyt ludzkiego, który dokonuje aktu ostatecznego. Poprzez wskrzeszanie zdjęć, widzowie stają się świadkami zwykłego życia pracowników i ich zwierzchników, którzy prowadzili obóz zagłady w Auschwitz.
fot. Ingo Solms
Album Karla Höckera
Teatr Trans-Atlantyk
18 listopada 2018, godz. 18.00 sala im. L. Lipińskiego
Bilety: 15 i 20 zł do nabycia w kasie MCK SOKÓŁ (ul. Długosza 3, tel. 18/44 82 600, czynnej w dni powszednie w godzinach 8:00-20:00, w soboty i niedziele w godzinach 12:00-20:00) oraz online.
Reżyseria: Paul Bargetto
Dramaturg: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Kostiumy: Agnieszka Kaczyńska
Występują: Julia Trembecka/Helena Chorzelska, Marta Król, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski, Tomasz Sobczak
Produkcja: Agata Balcerzak/Marta Cienkowska
Użyte w spektaklu zdjęcia pochodzą ze zbiorów Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie.
Album rzuca wyzwanie tradycyjnym narracjom i założeniom na temat katów Holocaustu, ukazując zwykłą i rodzinną twarz ludzkiej tragedii.
To spektakl - hybryda zbudowany wokół pokazu slajdów pochodzących z oryginalnego albumu fotograficznego, dokumentującego życie oprawców w Auschwitz. Na jego strukturę składają się różne formy, w tym performatywnego wykładu, dokumentalnego dochodzenia i teatru. Jednak o jego wyjątkowości świadczą przede wszystkim intuicje i instynkty, a także umiejętności improwizatorskie aktorów, dzięki którym dokonaliśmy naszej własnej analizy i rekonstrukcji historycznych zdjęć pochodzących z obozu. W czasie spektaklu wszyscy uczestnicy - aktorzy i reżyser obecni są na scenie również jako prywatne osoby. Na oczach widzów wcielają się w role, czyli postaci historyczne wyświetlane na fotografiach, by po chwili znów, jako prywatni ludzie, komentować ich działania i wybory z pozycji researcherów czy nawet detektywów - amatorów. Zabieg ten tworzy wielopłaszczyznową rzeczywistość rozpiętą pomiędzy faktem historycznym a wyobrażeniem, czy próbą jego wizualizacji. W zderzeniu z taką rzeczywistością widz zostaje postawiony przed koniecznością krytycznego myślenia i samodzielnej odpowiedzi na pytania: kim są ci ludzie, co robią, o czym świadczą ich działania? Widza skłania się również do zastanowienia nad jego własnymi przekonaniami dotyczącymi Holocaustu i jego sprawców.
Amerykański reżyserPaul Bargetto wraz z grupą teatralną Trans-Atlantyk starają się odtworzyć sytuacje ze zdjęć Karla Höckera, adiutanta Rudolfa Hössa, komendanta obozu Auschwitz-Birkenau. Na zdjęciach nie ma śladu obozu, kominów, więźniów. Są oficerowie w mundurach, doskonale prezentujący się przed okiem aparatu, w różnych pozach i konstelacjach, najczęściej uchwyceni w trakcie rozmowy, czasem ważnej, jak widać po poważnych minach, czasem lekkiej i żartobliwej. Część fotografii pochodzi z Solahütte. Był to drewniany dom w stylu bawarskim nad Sołą, kawałek za obozem, gdzie naczelnicy, adiutanci, pracownicy obozu w Auschwitz mogli odpocząć przez kilka dni w nagrodę za szczególne zasługi.
Artyści podjęli próbę odtworzenia sytuacji ze zdjęć, wcielili się w role fotografowanych ponad 70 lat temu osób. Metoda wydaje się prosta. Przedstawienie oparte na dokumentach, relacjach, listach to przykład teatru dokumentalnego czy też teatru faktu. Cała grupa wyruszyła w długą podróż, przez ponad pół roku zagłębiała się w lektury, czytała relacje byłych więźniów, wspomnienia Rudolfa Hössa. Pojechała do muzeum obozu w Auschwitz. Zadawała sobie pytania i próbowała zrozumieć, kim byli ludzie ze zdjęć. Na podstawie tych podróży powstało przedstawienie teatralne, wystawiane początkowy w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Później można było je oglądać podczas Festiwalu Malta w Poznaniu, Festiwalu Non-Fiction w Sopocie czy podczas Festiwalu Interpretacje w Katowicach.
Teatr Trans-Atlantyk to międzynarodowa grupa teatralna powstała w Warszawie w 2014 z inicjatywy Paula Bargetto - amerykańskiego reżysera i dyrektora festiwalu teatralnego undergroundzero w Nowym Jorku. Paul Bargetto od lat interesuje się polską dramaturgią i inscenizuje polskie sztuki teatralne w Ameryce. Teatr Trans - Atlantyk to jego lokalna, warszawska inicjatywa twórcza, którą założył wraz z aktorami: Martą Król, Grzegorzem Sierzputowskim.
W ramach projektu zapraszamy na warsztaty „Rekonstrukcja zdjęć w dramaturgii”, któreodbędą się w dniu spektaklu -18 listopada o godz. 15:00 w sali edukacyjnej MCK SOKÓŁ.
Wstęp na warsztaty na podstawie rezerwacji telefonicznej: 18/448-26-30 lub e-mailowej: k.kozuch@mcksokol.pl. Liczba miejsc ograniczona.
Warsztat jest otwarty dla wszystkich niezależnie od doświadczenia teatralnego czy performatywnego.
Warsztat prowadzą: reżyser Paul Bargetto i aktor Grzegorz Sierzputowski.
TEATR POLSKA 2018
TEATR POLSKA jest ogólnopolskim programem promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, mających ograniczony dostęp do oferty teatralnej. Powstał, by ułatwiać dostęp do oferty teatralnej przez wspieranie aktywności teatrów poza ich siedzibami i umożliwić prezentacje spektakli w miejscowościach mających utrudniony dostęp do kultury.
Dzięki dofinansowaniu w ramach programu teatry instytucjonalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość zorganizowania pokazów spektakli w miastach, w których nie ma teatrów instytucjonalnych. Inspiracją dla powstania programu były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały mieszkańcom małych miasteczek najważniejsze osiągnięcia polskiego teatru tamtego okresu.
To już dziesiąta edycja programu TEATR POLSKA, do którego Komisja Artystyczna zakwalifikowała 20 spektakli. Od 1 września do 30 listopada 2018 r. szerokiej publiczności zaprezentowane zostaną:
• „Album Karla Hockera”, reż. Paul Bargetto , Fundacja Trans-Atlantyk
• „Chory z urojenia”, reż. Waldemar Śmigasiewicz, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
• „Diabeł i tabliczka czekolady”, reż. Kuba Kowalski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
• „Dziady-Noc druga”, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin w Supraślu
• „Gardenia”, reż. Wojciech Urbański, Stowarzyszenie Kółko i Krzyżyk
• „Karczma pod Białym Łabędziem”, reż. Jan Michał Zaskórski, Teatr Animagia Ośrodka Kultury w Żytnie
• „Kasieńka”, reż. Anna Wiczur-Bluszcz, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku
• „Kim jestem?”, reż. Ireneusz Maciejewski, Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie
• „Krawiec Niteczka”, reż. Jarosław Kilian, Teatr LALKA, Warszawa
• „Mała draka o zwierzakach”, reż. Ewa Piotrowska, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki
• „ONY”, reż. Jacek Malinowski, Białostocki Teatr Lalek
• „Opowieści z niepamięci”, reż. Duda Paiva, Teatr Animacji w Poznaniu
• „Pustka. Pustynia. Nic.”, reż. Leszek Bzdyl, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego
• „Rokcy Babloa”, reż. Jakub Kasprzak, Fundacja Teatr Alatyr
• „+#@!? (słowo na G)”, reż. Grzegorz Grecas, Fundacja Układ Formalny
• „Spektrum”, reż. Artur Perskawiec, Daniel Chlibiuk, Jakub Szwed, Mateusz Kownacki, Fundacja Sztukmistrze
• „Strach ma wielkie zęby”, reż. Laura Sonik, Teatr Baj Pomorski w Toruniu
• „Straszka pospolita”, reż. Grupa Coinicidentia, Fundacja Działań Kreatywnych Coincidentia
• „Tożsamość Wila”, reż. Gabriela Muskała, Teatr Ludowy w Krakowie
• „Zakonnice odchodzą po cichu”, reż. Daria Kopiec, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Program TEATR POLSKA organizowany jest od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.