Autor, z zawodu prawnik, wieloletni dyrektor teatrów operowych w Polsce, koneser muzyki poważnej, znany z kontrowersyjnych wypowiedzi, komplementuje MCK SOKÓŁ za wspomniane wyżej dwa wydarzenia, które zostały zorganizowane od 11 do 16 maja br. Dodajmy, że Sławomir Pietras wziął udział w konferencji. Jego głos w dyskusji był ciekawy, choć – jak zawsze – nie wszyscy się z nim zgadzali.
Oto część tekstu poświęconego MCK SOKÓŁ:
„Jeszcze nie przebrzmiały bydgoskie Operalia, spektakle Operowego Forum Młodych, interesujące projekcje w Sali im. Felicji Krysiewiczowej, a już w Nowym Sączu rozpoczęły się Europejskie Dni Operowe. Ich koordynator Liliana Olech napisała: „Ponad 80 teatrów operowych, oraz instytucji kultury w całej Europie, otwiera szeroko swoje drzwi… Europejskie Dni Operowe to pięciodniowe wydarzenie realizowane w ramach projektu Młoda publiczność w operze – przystąpienie Małopolskiego Centrum Kultury Sokół do organizacji Opera Europa”.
Stało się tak dlatego, że od ponad 30 lat MCK „Sokół” prowadzi dyr. Antoni Malczak. Ten sam, który corocznie inicjuje Święto Dzieci Gór, Festiwale Kolęd, Wirtuozerii i Żartu Muzycznego, Artystów Piosenki, Muzyki Organowej, Iubilaei Cantus, a co dwa lata Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, najpoważniejszy w naszym kraju turniej śpiewaków. Prócz tego dyr. Malczak i jego wspaniała ekipa zajmuje się sztuką filmową, działalnością wystawienniczą, promocją Małopolski i Karpat, wiejskimi zespołami teatralnymi, orkiestrami dętymi, turniejami tańca towarzyskiego, teatrami lalkowymi, konkursami recytatorskimi i… to jeszcze nie wszystko!
W ramach Europejskich Dni Operowych odbyły się konferencje programowe, spotkania popularyzatorów sztuki operowej, publicystów i przedstawicieli stowarzyszeń artystycznych, wystąpiły zespoły operowe z Koszyc, Krakowa i Bytomia, retransmitowano spektakle z Covent Garden, Teatru Maryjskiego, English National Opera oraz koncert poświęcony Luciano Pavarottiemu z Petry w Jordanii. W ostatniej chwili zdążyłem na bezpośrednią (aż trudno było uwierzyć!) transmisję baletu Romeo i Julia z Opery Paryskiej we wspaniałej choreografii Sashy Waltz, tańczonego na najwyższym, światowym poziomie.
Dziękuję, Panie Antoni! Dokonał Pan w Nowym Sączu czegoś, na co ludzie na próżno czekają w niejednej europejskiej stolicy”.
******
SŁAWOMIR PIETRAS
Sławomir Pietras urodził się 28 listopada 1943 r. w Czeladzi. Do matury mieszkał z rodzicami w Będzinie. W latach szkolnych był harcerzem – drużynowym. Na uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu studiował prawo. W czasie studiów był współzałożycielem, a następnie prezesem Towarzystwa Przyjaciół Opery w Poznaniu, członkiem Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej i wiceprzewodniczącym polskiej sekcji Jedne Musicale de’Pologne.
Z wykształcenia prawnik, z powołania jeden z najwybitniejszych na świecie dyrektor teatrów operowych. Odpowiadając na swoje powołanie, z dyplomem prawnika, szuka doświadczeń twórczych i menadżerskich jako zastępca dyrektora w teatrach operowych Bytomia, Poznania i Wrocławia by w 1982 roku zostać Dyrektorem Naczelnym Teatru Wielkiego w Łodzi, w latach 1989 – 1991 kierując równocześnie Operą Wrocławską. W latach 1991 – 1995 jest Dyrektorem Naczelnym Teatru Wielkiego w Warszawie, a od 1995 roku – Teatru Wielkiego w Poznaniu. W ciągu 30 lat wykreował wiele wybitnych produkcji operowych, a także baletowych, z repertuaru klasycznego oraz dzieł kompozytorów polskich. Jest inicjatorem i animatorem wielu różnorodnych przedsięwzięć popularyzujących operę i balet, w tym unikalnych Warsztatów Operowych z udziałem publiczności. Twórca i dyrektor artystyczny Festiwalu AVE MARIA w Czeladzi. (Piotr Dudała, źródło: www.towarzystwoprzyjaciol.bedzin.pl).
Warto przeczytać....
Fot. PG