Spotkanie było okazją do wymiany poglądów dla antropologów, etnografów, pedagogów, historyków, folklorystów i regionalistów.
– W ramach konferencji ok. trzydziestu pięciu uczestników wysłuchało dziewięć referatów. Ich tematyka podkreślała ważność tożsamości regionalnej w wychowaniu i kształceniu dzieci. Odczyty były prowadzone w języku polskim i angielskim. Każda sesja została zatytułowana inaczej i rozpoczynała ciekawe dyskusje – mówi Marta Smólczyńska z MCK SOKÓŁ.
Jak podkreślali niemal wszyscy prelegenci, dzieci i młodzież przedstawiają sobą wielorakie wartości wynikające z tradycji przynależnego regionalizmu narodowego. Poprzez wzajemne oddziaływanie na siebie, przez np. taniec, śpiew lub zabawę, młodzi ludzie są sobie potrzebni szczególnie dzisiaj, kiedy świat staje się globalną wioską. W każdym dziecku są niewyczerpane pokłady dobra. Charakteryzuje je nadzwyczajna ciekawość otaczającej rzeczywistości i gotowość do współbrzmienia z innymi. Toteż ich zachowanie, myślenie i odczuwanie wynika z tego co obserwują wokół siebie oraz co czynią przedmiotem własnych doświadczeń i przeżyć, które w dorosłym życiu przełożą na swoje wartości człowieczeństwa. Dlatego tak ważną rolę spełnia pedagogika konstruktywna, co zgodnie podkreślali min. dr Stanisław Węglarz (etnolog, Uniwersytet Śląski w Katowicach), dr Danuta Kocurek (pedagog, historyk, Uniwersytet Śląski w Katowicach), dr Agnieszka Kowarska, (antropolog, choreolog, współpracownik IEiAK Uniwersytetu Warszawskiego), mgr Kazimierz Budzik (muzyk, etnolog, współpracownik Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu), mgr Markéta Lukešová (Narodowy Instytut Kultury Ludowej, Strážnice, Republika Czeska).
Biorąc pod uwagę te i inne aspekty oddziaływań wychowawczych, wychowawcom i nauczycielom potrzebna jest nie tylko wiedza pedagogiczna, lecz także zasób wiadomości z zakresu psychologii, socjologii, filozofii, etyki, ponieważ współistnienie wielokulturowych grup etnicznych różnych nacji wymaga wyjątkowej troski pod względem intelektualnym. Nieodłączną właściwością wychowania jest tzw. interakcyjność. Współczesny człowiek potrzebuje drugiego człowieka bardziej niż kiedykolwiek przedtem. Dlatego altruizm, rozumiany jako ewangeliczna miłość bliźniego, ma ogromne znaczenie w wychowaniu dzieci i młodzieży w okresie tzw. braku wolnego czasu, którego główną cechą jest zobojętnienie na los i potrzeby innych ludzi (życie obok siebie).
W ten sposób m.in. kształtuje się tzw. modeling, wizja człowieka, o którego warto i trzeba zabiegać. Niezwykle pomocne są radosne zabawy, które poniekąd uczą samodzielności i oryginalności w wymyślaniu reguł zabawowych. W świetle podanych informacji skuteczność wzajemnych oddziaływań psychologicznych, społecznych i kulturowych poszczególnych grup dzieci i młodzieży różnych nacji jest istotnym głosem w debacie o przyszłość istnień świata.
Od dwudziestu lat MCK SOKÓŁ realizuje program - według kryteriów własnej tożsamości propagowania „dobra w świecie” – a jest nim bez wątpienia Festiwal Święto Dzieci Gór.
(MT)
Fot. WŻ