MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1833Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2047Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1846Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1980Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2174Zobacz więcej ...

Mediolański mistrz organowy w bazylice św. Małgorzaty

Mediolański mistrz organowy w bazylice św. Małgorzaty

Carlo Tunesi, włoski muzyk i pedagog, wystąpił w drugim koncercie w ramach XI Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’arte Organica. Jego recital zatytułowany „Bach i spadkobiercy” został bardzo serdecznie przyjęty przez miłośników brzmienia królewskiego instrumentu.

Przypomnijmy, że w bazylice św. Małgorzaty 17 lipca br. zaprezentowali się prof.  Barbara Świątek-Żelazna i dr Marek Stefański. Bohater piątkowego wieczoru przyjechał z Włoch. Jest pierwszym organistą w kościele pw. Św. Franciszka Saverio przy Pontyfikalnym Instytucie Misji Zagranicznych w Mediolanie. Jest też pedagogiem w  szkołach średnich. Koncertował m.in. w Szwajcarii, Holandii, Francji, Belgii, Niemczech, Republice Czeskiej, Hiszpanii, Danii, Polsce, Anglii, Szwecji, Białorusi, Rosji i USA.
Swój występ u św. Małgorzaty mistrz rozpoczął od Jan Sebastiana Bacha (Concerto a-moll wg Vivaldiego). Później usłyszeliśmy Sonatę d-moll Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Allegretto Roberta Schumana, Grande Offertorio Gaetana Donizettiego i Rondo con imitazione de’campanelli Givanniego Morandiego. Na zakończenie muzyk wykonał Temat z wariacjami, Pieśń wieczorną i Studium symfoniczne Marco Enrico Bossiego.

Wieczór tradycyjnie poprowadziła Anna Woźniakowska, która w festiwalowym folderze napisała: „Zacznij od Bacha… Ten wers nieprzypadkowo pojawił się w znanej piosence Zbigniewa Wodeckiego. W wydanych niedawno drukiem rozmowach, jakie z artystą przeprowadził Wacław Krupiński, Zbigniew Wodecki stwierdza, że utwory skrzypcowe Johanna Sebastiana to jego codzienność, bo one, jak żadne inne, są sprawdzianem jego formy technicznej i muzycznej, a zarazem doskonałym lekarstwem korygującym ewentualne usterki. Od Bacha zaczynają też swą drogę w głąb świata dźwięków wszyscy adepci sztuki muzycznej, gdy tylko opanują podstawy gry na instrumentach i w jego kręgu pozostają już do końca swoich dni. Podobnie kompozytorzy studiują dzieła Bacha, by doskonalić swój warsztat, a gdy już stają wobec świadomego wyboru swego muzycznego języka, często nawiązują do bachowskiej tradycji, czerpiąc z niej do woli i dokonując swoistej syntezy muzycznej przeszłości z estetyką i nowymi prądami swoich czasów.(…) Kompozytorzy wszystkich epok powiedzieć mogą: wszyscyśmy z niego”.
Fot. PG, Janusz Bobrek (sadeczanin.info)
Na zdjęciach: Carlo Tunesi i organista z bazyliki św. Małgorzaty Kazimierz Plewa, który - jak zwykle - bardzo serdecznie zaopiekował się włoskim muzykiem.

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.