MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1838Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2049Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1850Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1983Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2179Zobacz więcej ...

IV Studium Folklorystyczne 2014 - 2016

IV edycja STUDIUM FOLKLORYSTYCZNEGO dla instruktorów zespołów folklorystycznych odbyło się w systemie zaocznym, w okresie 2014 - 2016.
STUDIUM FOLKLORYSTYCZNE to efekt prawie czterdziestoletnich doświadczeń Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu w kształceniu instruktorów zespołów folklorystycznych i kontynuacja trzech poprzednich edycji kursów kwalifikacyjnych realizowanych w latach 1985 – 1988 i 1989 – 1992, 2011 – 2013, które łącznie ukończyło 97 osób.
 
OPIS ZADANIA 
Realizując potrzeby bardzo dynamicznie rozwijającego się ruchu folklorystycznego, Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu proponuje autorski program STUDIUM zawierający przedmioty specjalistyczne, pozwalający zdobyć kompetencje niezbędne dla poprawnej merytorycznie pracy instruktora zespołu folklorystycznego, jak również przedmioty kształcenia ogólnego. Program opracowany przez MCK SOKÓŁ poprzedzony został konsultacjami z wybitnymi znawcami przedmiotu oraz wykładowcami poprzednich jego edycji. Kładzie on nacisk przede wszystkim na kształcenie w zakresie tańca ludowego, zakładając jednocześnie zdobycie przez uczestników solidnej wiedzy z zakresu m.in. etnografii, folkloru muzycznego oraz szeroko pojętej kultury ludowej. Niezwykle ważnym elementem w programie STUDIUM są zajęcia praktyczne z zakresu techniki tanecznej, podstaw choreografii, podstaw reżyserii. Taniec każdej grupy etnograficznej będzie omawiany oddzielnie, dzięki czemu uczestnicy będą mieli szanse na zaznajomienie się ze specyfiką oraz charakterem stylu tanecznego poszczególnych grup etnograficznych. Program zakłada też praktykę w terenie podczas obozów naukowo – badawczych, umożliwiającą zdobycie stosownej wiedzy, umiejętności i przygotowania technicznego do prowadzenia własnych badań nad kulturą ludową, prowadzenia obserwacji, dostrzegania przemian. Specyfiką STUDIUM FOLKLORYSTYCZNEGO będzie łączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym odniesieniem się do żywej jeszcze kultury w terenie. Takie holistyczne podejście do zagadnień związanych z pracą instruktora da solidne podstawy do późniejszej pracy, umożliwi dostrzeganie kulturowego podłoża regionu oraz pozwoli na właściwą pod względem merytorycznym i artystycznym pracę z zespołami.
 
CELE STUDIUM:
  • Uzyskanie przez absolwentów kwalifikacji do samodzielnego prowadzenia zespołów folklorystycznych.
  • Przyswojenie podstawowych wiadomości z psychologii, pedagogiki, niezbędnych w działalności wychowawczej i pracy instruktorsko-metodycznej w zespołach folklorystycznych.
  • Zdobycie teoretycznej wiedzy z zakresu etnografii, folkloru muzycznego, szeroko pojętej kultury ludowej i czynników nań wpływających.
  • Opanowanie umiejętności z zakresu techniki tanecznej i podstaw choreografii oraz zaznajomienie się ze specyfiką i charakterem tańców poszczególnych grup etnograficznych.
  • Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiającej w późniejszej pracy instruktorskiej właściwe przenoszenie na scenę autentycznego folkloru danego regionu.
  • Kształcenie postawy zaangażowanego popularyzatora folkloru, organizatora działalności kulturalno-wychowawczej w środowisku lokalnym czyli w szeroko rozumianym sensie animatora kultury.
  • Uwrażliwienie na piękno kultury ludowej, bogactwo folkloru poszczególnych regionów, uczenie szacunku do tradycji ludowej oraz kształtowanie postawy osoby odpowiedzialnej za właściwy przekaz tych wartości.
  • Ukierunkowanie działania uczestników studium na poszukiwanie i dokumentowanie folkloru oraz upowszechnianie wartości kultury ludowej na scenie.
  • Rozwijanie twórczego myślenia w zakresie stylu i sposobów własnej pracy.
  • Przygotowanie do systematycznego samokształcenia i stałego doskonalenia własnego warsztatu pracy.
Ponadto program STUDIUM zakłada taki system kształcenia, który pozwoli na eliminację często spotykanych błędów tj. bezkrytycznego powielania programów innych zespołów wynikających
z nieznajomości regionu. Pozwoli także na prawidłowe organizowanie i prowadzenie różnych wiekowo zespołów regionalnych – od stwarzania możliwości istnienia małym grupom autentycznym zachowującym czystość w gwarze, śpiewie, tańcu i muzyce, po organizowanie
i prowadzenie większych zespołów regionalnych.
 
DLA KOGO PRZEZNACZONE/WARUNKI FORMALNE 
O przyjęcie na STUDIUM mogą ubiegać się osoby, które spełniają następujące warunki:
  1. posiadają predyspozycje do pracy instruktora, animatora kultury
  2. posiadają świadectwo ukończenia szkoły średniej
  3. przedstawią zaświadczenie lekarskie stwierdzające możliwość wykonywania zawodu instruktora zespołu regionalnego

 

PROGRAM NAUCZANIA (730 godzin zajęć) 
 
Przedmioty ogólne (36 godzin)
  1. Psychologia (wybrane zagadnienia)
  2. Pedagogika (wybrane zagadnienia)
  3. Animacja i zarządzanie kulturą
Przedmioty kierunkowe (694 godziny)
  1. Emisja głosu
  2. Etnografia
  3. Folklor muzyczny
  4. Folklor na scenie
  5. Gwara jako język regionów
  6. Metodyka badań etnograficznych - Terenowy obóz etnograficzny
  7. Metodyka pracy z zespołem regionalnym
  8. Polskie tańce narodowe
  9. Praca z aktorem - warsztaty
  10. Strój ludowy górali babiogórskich
  11. Strój ludowy górali orawskich
  12. Strój ludowy górali pienińskich
  13. Strój ludowy górali podhalańskich
  14. Strój ludowy górali sądeckich (łącko – kamienickich, rytersko – piwniczańskich)
  15. Strój ludowy górali spiskich
  16. Strój ludowy górali śląskich
  17. Strój ludowy górali żywieckich
  18. Strój ludowy Krakowiaków
  19. Strój ludowy Lachów
  20. Strój ludowy Łemków
  21. Strój Ludowy Pogórzan
  22. Strój ludowy Zagórzan i Kliszczaków
  23. Taniec regionalny – region górali babiogórskich
  24. Taniec regionalny – region górali łącko – kamienickich
  25. Taniec regionalny – region górali orawskich
  26. Taniec regionalny – region górali pienińskich
  27. Taniec regionalny – region górali podhalańskich
  28. Taniec regionalny – region górali rytersko – piwniczańskich
  29. Taniec regionalny – region górali spiskich
  30. Taniec regionalny – region górali śląskich
  31. Taniec regionalny – region górali żywieckich
  32. Taniec regionalny – region Krakowiaków
  33. Taniec regionalny – region Lachów
  34. Taniec regionalny – region Łemków
  35. Taniec regionalny – region Pogórzan
  36. Taniec regionalny – region Zagórzan i Kliszczaków
  37. Technika taneczna/technika wolna
  38. Tożsamość kulturowa i semiotyka kultury ludowej
  39. Umuzykalnienie z elementami rytmiki
  40. Wybrane zagadnienia z anatomii i biomechaniki
  41. Wybrane zagadnienia z historii tańca
  42. Zwyczaje i obrzędy doroczne
  43. Zwyczaje i obrzędy rodzinne
 
 
 

 
   
Dofinansowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.