MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1833Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon2046Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1844Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1980Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon2174Zobacz więcej ...

Sądecka Akademia Organowa na królewskim instrumencie

Sądecka Akademia Organowa na królewskim instrumencie

W roku 2007 w głównej sali MCK SOKÓŁ im. Lucjana Lipińskiego wybudowane zostały 51-głosowe organy koncertowe. Sala ta jest - obok Filharmonii Krakowskiej - drugą w Małopolsce salą koncertową wyposażoną w ten instrument. W 2016 roku organy zostały poddane modernizacji, w wyniku której oferują wykonawcy imponujące spektrum barwowe i szeroki zakres dynamiki oraz wiele bardzo użytecznych urządzeń pomocniczych, wykonanych w technologii na miarę naszych czasów.

Okolicznością szczególną jest fakt, że w kościele św. Kazimierza, naprzeciw budynku SOKOŁA, zostały oddane do użytku unikatowe organy, zbudowane przez renomowaną niemiecką firmę Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH, według autorskiego projektu prof. Ireneusza Wyrwy z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ten najwyższej klasy nowoczesny instrument reprezentuje niespotykaną w Polsce estetykę brzmieniową, wzorowaną na wczesnoromantycznych organach niemieckich, co czyni go unikatowym również w skali europejskiej.


Oba znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie znakomite instrumenty oraz potencjał fachowy i organizacyjny MCK SOKÓŁ stwarzają doskonałe warunki dla dużych wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką organową, co stało się podstawą idei SĄDECKIEJ AKADEMII ORGANOWEJ. Cykliczne wydarzenie artystyczne ma połączyć popularyzację różnorodnej literatury organowej, inicjatywy naukowe i edukacyjne oraz przyciągnąć uwagę szeroko rozumianego środowiska fachowego, a także melomanów z Polski i  zagranicy.
 
Od 2017 r. MCK SOKÓŁ, w porozumieniu z parafią św. Kazimierza, rozpoczyna organizację SĄDECKIEJ AKADEMII ORGANOWEJ, w ramach której odbywać się będą m. in.:
Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych PER ORGANO A QUATTRO MANI,
mistrzowskie kursy interpretacji muzyki organowej,
cykl koncertowy pn. Muzyka Roku Liturgicznego THESAURUS ECCLESIAE.
 
Uroczysta inauguracja SĄDECKIEJ AKADEMII ORGANOWEJ odbyła się 1 kwietnia br. Podczas okolicznościowej gali po raz pierwszy publicznie zabrzmiały zmodernizowane niedawno przez renomowaną węgierską firmę z Pécs największe organy w Nowym Sączu.

 

Zupełnie odmienny, ale równie niecodzienny, repertuar wypełnił drugi koncert 8 kwietnia 2017 r. Przy organach w sali im. Lucjana Lipińskiego zasiadł występujący po raz pierwszy w Polsce i wyłącznie w Nowym Sączu słynny francusko-szwajcarski duet organowy, który współtworzą Viviane Loriaut i Guy Bovet. Ci niezmordowanie przemierzający świat artyści, dysponujący potencjałem zjawiskowo biegłego organisty o czterech rękach i czterech nogach (elektryzujące szczegóły ich gry zobaczymy na dużym ekranie), wykonali Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego oraz pełne humoru i nieustannie zaskakujące muzyczne sceny, inspirowane słynną opowieścią o przygodach najprzemyślniejszego z błędnych rycerzy – Don Kichota (kompozycja G. Boveta).
 
Fot. Piotr Droździk
 

 
INAUGURACJA SĄDECKIEJ AKADEMII ORGANOWEJ
Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu
sala im. Lucjana Lipińskiego
 
 
 
1 kwietnia 2017, godz. 19.00
KONCERT ORGANOWO-SYMFONICZNY
Ireneusz Wyrwa - organy
Tomasz Tokarczyk - dyrygent
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Marcin Majchrowski - słowo o muzyce
 
PROGRAM
 
José Lidón (1748-1827)
Primera pieza suelta
 
César Franck (1822-1890)
Andantino g-moll
 
Feliks Nowowiejski (1877-1946)
Andantino cantabile z I Symfonii organowej a-moll op. 45 nr 1
 
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565
 
***
Léon Boëllmann (1862-1897)
Fantaisie Dialoguée op. 35
 
Alexandre Guilmant (1837-1911)
II Symfonia A-dur na organy i orkiestrę op. 91
Introduction et Allegro risoluto
Adagio con afetto
Scherzo
Andante sostenuto
Intermède et Allegro con brio
 
Po wysłuchaniu solowych utworów organowych, wśród których nie zabrakło nieodłącznie towarzyszącej tego rodzaju uroczystościom słynnej Toccaty i fugi d-moll Bacha, byliśmy świadkami polskich prawykonań dwóch napisanych ponad 100 lat temu, imponujących barwnością i rozmachem kompozycji na organy, z towarzyszeniem wielkiej orkiestry symfonicznej. Grającemu na organach Ireneuszowi Wyrwie, wirtuozowi tego instrumentu, a zarazem pomysłodawcy i dyrektorowi artystycznemu SAO, towarzyszyła Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Dyrygował maestro Tomasz Tokarczyk, znany w Nowym Sączu od wielu lat z występów z Orkiestrą Opery Krakowskiej podczas Międzynarodowych Festiwali i Konkursów Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Na bis Ireneusz Wyrwa zagrał niezwykle ekspresyjną kompozycję szwajcarskiego mistrza Guy Boveta pt. "Salamanca". Ten artysta będzie - obok Viviane Loriaut- bohaterem drugiego koncertu 8 kwietnia (godz. 19, MCK SOKÓŁ.
Dodajmy, że na początku tego wieczoru wzruszony dyrektor MCK SOKÓŁ Antoni Malczak podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że po dziesięciu latach udało się doprowadzić do modernizacji organów, m.in. prof. Ireneuszowi Wyrwie, księgowej naszej instytucji Teresie Łukasik, kierownikowi działu logistyki Andrzejowi Wańczykowi, mecenas Cecylii Zengel i naszej specjalistce od zamówień publicznych Joannie Dudzik oraz Attili Budovariemu - szefowi węgierskiej firmy  Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft, wyłonionemu w przetargu wykonawcy robót, które trwały - z przerwami - aż osiem miesięcy i były prowadzone głównie nocami, żeby nie zakłócać funkcjonowania Kina SOKÓŁ.
Ten niezwykły koncert (wspaniałe połączenie kunsztu organisty, wielkich możliwości królewskiego instrumentu i świetnej orkiestry, wielokrotnie owacyjnie przyjmowanej w naszym mieście) fachowym słowem o muzyce "oprawił" Marcin Majchrowski.

 

Fot. Piotr Droździk

 

 

8 kwietnia 2017, godz. 19.00
KONCERT ORGANOWY A QUATTRO MANI
Viviane Loriaut i Guy Bovet - organy
Ireneusz Wyrwa - słowo o muzyce
 
PROGRAM
 
Modest Musorgski (1839-1881)
Obrazki z wystawy (opr.: G. Bovet)
Promenada
Gnom
Promenada
Stary zamek
Promenada
Tuileries
Bydło
Promenada
Taniec kurcząt w skorupkach
Samuel Goldenberg i Szmul
Promenada
Rynek w Limoges
Katakumby
Con mortuis in lingua morta
Chatka na kurzej stopce
Wielka Brama w Kijowie
 
Felice Moretti (Padre Davide da Bergamo) (1791-1863)
Quattro divertimenti a quattro mani
Divertimento a quattro mani
Divertimento breve di stile fugato
Divertimento pastorale
Divertimento marziale
 
***
Guy Bovet (1942)
Don Kichot (wersja na organy na cztery ręce, 2011)
O rycerskich ćwiczeniach słynnego szlachcica Don Kichota z Manchy oraz o tym, jak wybiera on na damę swego serca niezrównaną Dulcyneę z Toboso
O tym, jak Don Kichot namawia swego sąsiada, ubogiego gospodarza Sancha Pansę, by został jego giermkiem
O straszliwej bitwie Don Kichota z wiatrakami, które wziął on za wrogich olbrzymów
O tym, jak Don Kichot całą noc nie śpi, pisząc list do swej królowej Dulcynei
Pojawienie się wielkiej księżniczki Mikomikony z Etiopii
Nieopisany bój Don Kichota przeciw bukłakom czerwonego wina, które wziął on za wrogów wielkiej księżniczki
Osobliwy sposób, w który wyczerpany Don Kichot zostaje odwieziony przez swoich przyjaciół do domu
Wesele bogatego Gamasza, na które zostają zaproszeni Don Kichot i Sancho Pansa, oraz rozmaite hiszpańskie pieśni weselne
O wydarzeniach w jaskini Montesinosa, procesji żałobnej oraz o krukach i nietoperzach
Jak Sancho Pansa został gubernatorem wyspy Barataria i jak wyspa ta zostaje zaatakowana przez straszliwych wrogów, a Sancho na swoim ośle wraca do domu
O ostatniej walce Don Kichota z Jeźdźcem Białego Księżyca
O śmierci Don Kichota i o jego nieśmiertelnej chwale
 
Drugi koncert  (sobota, 8 kwietnia) i znowu niezapomniany wieczór. Wspaniały popis gry mistrzów! Na cztery ręce i cztery… nogi, na królewskich organach! Tak, tak, także na cztery nogi. Zwykle bowiem melomani nie wiedzą (a może nie pamiętają), że na tym instrumencie gra się nie tylko rękami, ale także nogami.  Szwajcarsko-francuski duet wirtuozów: Guy Bovet - Viviane Loriaut wzniósł się na wyżyny swoich umiejętności. Trzy kompozycje – jakże różne pod każdym względem. Najpierw wielkie dzieło Modesta Musorgskiego „Obrazki z wystawy” w kilkunastu częściach, w tym z powtarzającym się słynnym motywem „Promenada”. Była  to specjalna transkrypcja na duet organowy, przygotowana przez Guy Boveta, premierowe wykonanie  dwójki muzyków. Wielu  zapewne przypomniała się podstawowa wersja tego utworu – symfoniczna, orkiestrowa. Niektórzy pamiętają cudowną rockowo-klasyczną grę tria Emerson, Lake and Palmer, elektroniczną – Japończyka Isao Tomity na syntezatorach, czy organowy cytat Andrzeja Zielińskiego (Skaldowie) w suicie „Krywaniu, Krywaniu, wysoki”…
A później – „Cztery divertimenta na cztery ręce” włoskiego kompozytora Felice Morettiego (Padre Davide da Bergamo), bardzo piękna muzyka, delikatna, momentami nawet liryczna. Finał to utwór „Don Kichot”, napisany przez naszego szwajcarskiego gościa  (wersja organowa na cztery ręce). Dwanaście zróżnicowanych stylistycznie kompozycji, każdą poprzedzał odczytaniem odpowiedniego fragmentu książki Miguela de Cervantesa prof. Ireneusz Wyrwa, który ten wieczór poprowadził, obrazując słowem kolejne części programu.
Za nami składająca się z dwóch koncertów inauguracja Sądeckiej Akademii Organowej. Przed nami – jak zapowiadają Ireneusz WyrwaAntoni Malczak – kolejne wydarzenia. Jakie – o tym przekonamy się niebawem.
 
Fot. Piotr Droździk, PG

 
KONCERTY ZREALIZOWANO PRZY WSPARCIU FINANSOWYM WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
 

 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.