Okolicznością szczególną jest fakt, że w kościele św. Kazimierza, naprzeciw budynku SOKOŁA, zostały oddane do użytku unikatowe organy, zbudowane przez renomowaną niemiecką firmę Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH, według autorskiego projektu prof. Ireneusza Wyrwy z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ten najwyższej klasy nowoczesny instrument reprezentuje niespotykaną w Polsce estetykę brzmieniową, wzorowaną na wczesnoromantycznych organach niemieckich, co czyni go unikatowym również w skali europejskiej.
Oba znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie znakomite instrumenty oraz potencjał fachowy i organizacyjny MCK SOKÓŁ stwarzają doskonałe warunki dla dużych wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką organową, co stało się podstawą idei SĄDECKIEJ AKADEMII ORGANOWEJ. Cykliczne wydarzenie artystyczne ma połączyć popularyzację różnorodnej literatury organowej, inicjatywy naukowe i edukacyjne oraz przyciągnąć uwagę szeroko rozumianego środowiska fachowego, a także melomanów z Polski i zagranicy.
Fot. Piotr Droździk
INAUGURACJA SĄDECKIEJ AKADEMII ORGANOWEJ
Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu
sala im. Lucjana Lipińskiego
1 kwietnia 2017, godz. 19.00
KONCERT ORGANOWO-SYMFONICZNY
Ireneusz Wyrwa - organy
Tomasz Tokarczyk - dyrygent
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Marcin Majchrowski - słowo o muzyce
PROGRAM
José Lidón (1748-1827)
Primera pieza suelta
César Franck (1822-1890)
Andantino g-moll
Feliks Nowowiejski (1877-1946)
Andantino cantabile z I Symfonii organowej a-moll op. 45 nr 1
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565
***
Léon Boëllmann (1862-1897)
Fantaisie Dialoguée op. 35
Alexandre Guilmant (1837-1911)
II Symfonia A-dur na organy i orkiestrę op. 91
Introduction et Allegro risoluto
Adagio con afetto
Scherzo
Andante sostenuto
Intermède et Allegro con brio
Po wysłuchaniu solowych utworów organowych, wśród których nie zabrakło nieodłącznie towarzyszącej tego rodzaju uroczystościom słynnej Toccaty i fugi d-moll Bacha, byliśmy świadkami polskich prawykonań dwóch napisanych ponad 100 lat temu, imponujących barwnością i rozmachem kompozycji na organy, z towarzyszeniem wielkiej orkiestry symfonicznej. Grającemu na organach
Ireneuszowi Wyrwie, wirtuozowi tego instrumentu, a zarazem pomysłodawcy i dyrektorowi artystycznemu SAO, towarzyszyła
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Dyrygował maestro
Tomasz Tokarczyk, znany w Nowym Sączu od wielu lat z występów z Orkiestrą Opery Krakowskiej podczas Międzynarodowych Festiwali i Konkursów Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Na bis
Ireneusz Wyrwa zagrał niezwykle ekspresyjną kompozycję szwajcarskiego mistrza
Guy Boveta pt. "Salamanca". Ten artysta będzie - obok
Viviane Loriaut- bohaterem drugiego koncertu 8 kwietnia (godz. 19, MCK SOKÓŁ.
Dodajmy, że na początku tego wieczoru wzruszony dyrektor MCK SOKÓŁ
Antoni Malczak podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że po dziesięciu latach udało się doprowadzić do modernizacji organów, m.in. prof. Ireneuszowi Wyrwie, księgowej naszej instytucji
Teresie Łukasik, kierownikowi działu logistyki
Andrzejowi Wańczykowi, mecenas
Cecylii Zengel i naszej specjalistce od zamówień publicznych
Joannie Dudzik oraz
Attili Budovariemu - szefowi węgierskiej firmy
Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft, wyłonionemu w przetargu wykonawcy robót, które trwały - z przerwami - aż osiem miesięcy i były prowadzone głównie nocami, żeby nie zakłócać funkcjonowania Kina SOKÓŁ.
Ten niezwykły koncert (wspaniałe połączenie kunsztu organisty, wielkich możliwości królewskiego instrumentu i świetnej orkiestry, wielokrotnie owacyjnie przyjmowanej w naszym mieście) fachowym słowem o muzyce "oprawił"
Marcin Majchrowski.
Fot. Piotr Droździk
8 kwietnia 2017, godz. 19.00
KONCERT ORGANOWY A QUATTRO MANI
Viviane Loriaut i Guy Bovet - organy
Ireneusz Wyrwa - słowo o muzyce
PROGRAM
Modest Musorgski (1839-1881)
Obrazki z wystawy (opr.: G. Bovet)
Promenada
Gnom
Promenada
Stary zamek
Promenada
Tuileries
Bydło
Promenada
Taniec kurcząt w skorupkach
Samuel Goldenberg i Szmul
Promenada
Rynek w Limoges
Katakumby
Con mortuis in lingua morta
Chatka na kurzej stopce
Wielka Brama w Kijowie
Felice Moretti (Padre Davide da Bergamo) (1791-1863)
Quattro divertimenti a quattro mani
Divertimento a quattro mani
Divertimento breve di stile fugato
Divertimento pastorale
Divertimento marziale
***
Guy Bovet (1942)
Don Kichot (wersja na organy na cztery ręce, 2011)
O rycerskich ćwiczeniach słynnego szlachcica Don Kichota z Manchy oraz o tym, jak wybiera on na damę swego serca niezrównaną Dulcyneę z Toboso
O tym, jak Don Kichot namawia swego sąsiada, ubogiego gospodarza Sancha Pansę, by został jego giermkiem
O straszliwej bitwie Don Kichota z wiatrakami, które wziął on za wrogich olbrzymów
O tym, jak Don Kichot całą noc nie śpi, pisząc list do swej królowej Dulcynei
Pojawienie się wielkiej księżniczki Mikomikony z Etiopii
Nieopisany bój Don Kichota przeciw bukłakom czerwonego wina, które wziął on za wrogów wielkiej księżniczki
Osobliwy sposób, w który wyczerpany Don Kichot zostaje odwieziony przez swoich przyjaciół do domu
Wesele bogatego Gamasza, na które zostają zaproszeni Don Kichot i Sancho Pansa, oraz rozmaite hiszpańskie pieśni weselne
O wydarzeniach w jaskini Montesinosa, procesji żałobnej oraz o krukach i nietoperzach
Jak Sancho Pansa został gubernatorem wyspy Barataria i jak wyspa ta zostaje zaatakowana przez straszliwych wrogów, a Sancho na swoim ośle wraca do domu
O ostatniej walce Don Kichota z Jeźdźcem Białego Księżyca
O śmierci Don Kichota i o jego nieśmiertelnej chwale
Drugi koncert (sobota, 8 kwietnia) i znowu niezapomniany wieczór. Wspaniały popis gry mistrzów! Na cztery ręce i cztery… nogi, na królewskich organach! Tak, tak, także na cztery nogi. Zwykle bowiem melomani nie wiedzą (a może nie pamiętają), że na tym instrumencie gra się nie tylko rękami, ale także nogami. Szwajcarsko-francuski duet wirtuozów: Guy Bovet - Viviane Loriaut wzniósł się na wyżyny swoich umiejętności. Trzy kompozycje – jakże różne pod każdym względem. Najpierw wielkie dzieło Modesta Musorgskiego „Obrazki z wystawy” w kilkunastu częściach, w tym z powtarzającym się słynnym motywem „Promenada”. Była to specjalna transkrypcja na duet organowy, przygotowana przez Guy Boveta, premierowe wykonanie dwójki muzyków. Wielu zapewne przypomniała się podstawowa wersja tego utworu – symfoniczna, orkiestrowa. Niektórzy pamiętają cudowną rockowo-klasyczną grę tria Emerson, Lake and Palmer, elektroniczną – Japończyka Isao Tomity na syntezatorach, czy organowy cytat Andrzeja Zielińskiego (Skaldowie) w suicie „Krywaniu, Krywaniu, wysoki”…
A później – „Cztery divertimenta na cztery ręce” włoskiego kompozytora Felice Morettiego (Padre Davide da Bergamo), bardzo piękna muzyka, delikatna, momentami nawet liryczna. Finał to utwór „Don Kichot”, napisany przez naszego szwajcarskiego gościa (wersja organowa na cztery ręce). Dwanaście zróżnicowanych stylistycznie kompozycji, każdą poprzedzał odczytaniem odpowiedniego fragmentu książki Miguela de Cervantesa prof. Ireneusz Wyrwa, który ten wieczór poprowadził, obrazując słowem kolejne części programu.
Za nami składająca się z dwóch koncertów inauguracja Sądeckiej Akademii Organowej. Przed nami – jak zapowiadają Ireneusz Wyrwa i Antoni Malczak – kolejne wydarzenia. Jakie – o tym przekonamy się niebawem.
Fot. Piotr Droździk, PG
KONCERTY ZREALIZOWANO PRZY WSPARCIU FINANSOWYM WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO